1600-1800-talens krigshistoria

Dagens datum

2014-11-06 08:38 #0 av: Jimmy.L

Den 6 november 1632 stupade Gustav II Adolf i slaget vid Lützen.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2014-11-06 08:49 #1 av: Farwuq

Lyckligtvis.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2014-11-06 20:40 #2 av: [ludden]

Ett märkligt slag där striderna gick fram och tillbaka.

Anmäl
2019-11-05 13:27 #3 av: Göstage

I morgon är det traditionellt fri entré till Livrustkammaren och där kan man äta de sedvanliga Gustaf Adolfsbakelserna (dock inte utan betalning, gissar jag).

http://livrustkammaren.se/sv/vanforeningen/gustav-adolfsdagen

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-05 13:33 #4 av: Jimmy.L

#3 Fikat kostar ja annars är det fritt inträde.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-06 06:11 #5 av: Farwuq

Den gubben firas inte här i Skåne, en utländsk kung.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2019-11-06 14:24 #6 av: Jimmy.L

Gustav Adolfbakelsen i Café Lützen i Stensalen vid Livrustkammaren. Bakelse och kaffe 70 kr, kontant eller swish.

Anmäl
2019-11-06 14:46 #7 av: Göstage

Elegant! God också?

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.