Annons:
Etiketter1600-1800krigshistoria
Läst 1030 ggr
Cragan
2014-05-06 09:21

30-åriga kriget

ett par små funderingar jag fick efter ha läst lite kommentarer på youtube om trettiåriga kriget (läs en nöts kommentar om att sverige gick förlorande ur det tack vare spanska armadan)

om spanska armadan hade fått för sig att lägga blockad på svenska hamnar hur hade det gått för dem då jag misstänker att dom ej hade hanterat vintern så bra

och vart kom deras skepps kanoner ifrån om dom göt själva eller köpte och hur var kvaliten på dem

första frågan vet jag är mer akademisk men skulle vara intressant om det finns uppgifter om spanska armadan under vinterförhållanden,och andra frågan kan vara intressant om spannien hade som frankrike egna kanoner som britterna smälte ner till kanon kulor och svenska som britterna glatt åter använde på fångade/egna skepp

Annons:
[ludden]
2014-05-06 12:37
#1

Tror inte att dom klarat en vinter här uppe. Dom byggde nog sina egna kanoner till sin flotta hur träffsäkra dom var vet jag inte men man använde en rad olika ammunition. Kanoner återanvändes troligen om man lyckades få fartyget till hamn.

JanGBG
2014-05-06 18:50
#2

Vi själva lade ju upp flottan under vintern! Så troligen hade man inte blockerat oss vinter tid, dom lade nog upp också i sådant väder.

På den här tiden skött man på mycket kort håll med skeppskanoner, max några hundra meter.

Spanien kunde nog gjuta bra kanoner.

Cragan
2014-05-07 02:01
#3

jo nått gjorde dom ju bra annars hade ju inte spanska armadan vart så skräckingjagande för andra länder. men lite nördig som en är vill man ju självklart veta hur effektiva olika komponenter var 😃

#1 såg ett avsnitt av time team tror jag det var där dom identiferade ett fd fransk skepp genom blandingen av svenska o brittiska kanoner då britterna tydligen ansåg att det enda dom fransk tillverkade kanonerna dög till var o smälta ner dem till ammunition (troligen var dom ju fullt funktions dugliga o nationell stolthet hos britterna sa att dom fransk tillverkade var skräp för hade dom vart så dåliga hade nog inte frankrike själv använt dem)

[ludden]
2014-05-07 12:37
#4

Spanska armadan var stark tack vare man hade många fartyg. Dom valde hyra in sjömän till sina fartyg från övriga Europa.

[Göstage]
2018-12-04 07:50
#5

Svensk serie i tre delar om trettioåriga kriget börjar på SVT1 ikväll kl. 21.30. Kan förhoppningsvis även ses på SVT Play.

Cragan
2018-12-04 08:38
#6

#5 intressant får bli o ta en titta på den 🙂

Annons:
Carmarino
2018-12-04 10:56
#7

#5 Ja, den finns redan på SVT Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: