Annons:
Etikettmarinen
Läst 3789 ggr
[Jimmy.L]
10/10/13, 11:29 AM

Tre minlinjer funna och snart oskadliggjorda

Tre minröjningsfartyg befinner sig just nu ute på Östersjön, inte långt utanför Norrtäljes kust. Tre, för den svenska Försvarsmakten, inte lokaliserade minlinjer är hittade och förhoppningen är att de inom kort inte längre utgör ett hot.

8 minor sägs man ha hittat och förstört.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2013/10/tre-minlinjer-funna-och-snart-oskadliggjorda/

Annons:
ElLobo
10/10/13, 12:46 PM
#1

Bra jobbat!

[Jimmy.L]
10/10/13, 12:49 PM
#2

Ja verkligen dom är väldigt duktiga på minröjning.

[Göteborgaren]
10/10/13, 2:28 PM
#3

Bara jag som tycker man skriver konstigt; Tre, för den svenska Försvarsmakten, inte lokaliserade minlinjer är hittade och förhoppningen är att de inom kort inte längre utgör ett hot. Väldigt rörig text.

ElLobo
10/10/13, 2:46 PM
#4

Inte speciellt konstig text, tycker jag. 🙂 Lättförståeligt och klart!

Zepp
10/11/13, 12:55 AM
#5

Det konstiga är väl.. "för den svenska försvarsmakten inte lokaliserade minlinjer"!

Vem har då lagt ut minorna.. utanför Norrtälje?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ElLobo
10/11/13, 8:15 AM
#6

Enkelt! Främmande makt. Inte speciellt konstigt med tanke på all främmande undervattenverksamhet och alla planerade anfallsplaner som har framkommit de senaste tjugo åren.

Annons:
Zepp
10/13/13, 11:41 AM
#7

Har du några belägg för det.. eller är det bara en konspirationsteori?

Hur långt utanför Norrtälje låg linjen?

Hur långt ut trålar svenska minröjningsfartyg i Östersjön?

Eller låg de långt utanför svenskt teritorialvatten ute på Östersjön?

Det finns massor av minor kvar sedan både första och andra världskriget!

Minlinje antyder en linje särskildt utlagd för att skära av något!

Vill nog ha mer information innan jag drar några som helst slutsatser!

Minlinje utanför Norrtälje får mig att associera till en svensk linje.. utlagd för att försvara Sverige.. i samband med någon av världskrigen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ElLobo
10/13/13, 11:53 AM
#8

Om försvarsmakten inte känner till någon minlinje är den förmodligen inte utlagd av någon annan svensk myndighet. Och alltså är den utlagd av främmande makt.

Att det har förekommit främmande undervattensaktivitet kan kanske råda olika meningar om men jag för min del tror ju att det har förekommit, och kanske gör det fortfarande. Men däremot har jag inte sagt att ena eller andra sidan är de som har varit skyldiga.

Zepp
10/13/13, 12:21 PM
#9

Att Tyskar och Finnar lagt ut minlinjer lite varstans, under andra världskriget är knappast någon hemlighet.. främst för att hindra Ryska ubåtar!

Men när det framställs såsom att de ligger utanför Norrtälje framstår det som om de ligger på Svenskt territorialvatten eller inom svensk ekonomisk zon?

Att Ryssarna lagt minlinjer efter andra världskriget är knappast heller någon nyhet.. men knappast inom svenskt område.. det vore i så fall en militär sensation!

Såå.. frågan är, var f*n låg de egentligen.. eller är det en sk anka/rubriksättares fel?

"Man räknar med att cirka 50 000 minor finns kvar i Östersjön från de två världskrigen."

Minlinje antyder avsiktligt placerade minor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ElLobo
10/13/13, 12:30 PM
#10

Mina ogrundade tankar tänker att det handlar om avsiktligt utplacerade minor. Men det kanske visar sig så småningom vad det hela handlar om.

ElLobo
10/13/13, 12:48 PM
#11

FM skriver ju "inte långt utanför Norrtäljes kust", och då är ju frågan vad som anses som långt … 

Så sent som vid årsskiftet upptäcktes en gammal (kanske tysk) minlinje med omkring 300 minor i ett område sydost om Gotland.

Zepp
10/13/13, 12:48 PM
#12

Mina ogrundade misstankar är att det handlar om en Svensk minlinje som glömts bort.. då framstår det hela i en helt annan dager.. men ingen skugga skall falla på minröjningsförbandet!

Dessutom så ger det fler frågor än svar.. tex var linjen aktiverad.. vem/hur har möjlighet att aktivera den?

Grejen är ju att vi lade ut flera minlinjer under både första och andra världskiget.. för att försvara vår sjötrafik till Tyskland tex!

Men även för att avvärja okupation av Gotland och Öland!

De som skulle skydda sjötrafiken var mest mot ryska ubåtar som ville sänka svenska malmfartyg till Tyskland.. som var beroende av svensk malmtransport!

De andra var för att hindra Tyskland från att okupera de i Östersjön strategiskt belägna Gotland och Öland!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
10/13/13, 2:44 PM
#13

#12 Alla Svenska minläggningar markerades på kartor under kriget och tog faktiskt upp till varje vinter. Sverige la ut under första världskriget 2, 672 minor. Man hade stor brist på minor det skulle dröja till slutet av kriget innan vi hade 10.000 sjöminor i förråden. Dom Svenska minlinjerna låg främst nära större Svenska hamnstäder, ska ha funnits en svensk linje med minor i Norrtälje men den togs bort efter kriget. Ryssland la ett stort antal minlinjer ut efter Åland mot Sverige kan mycket väl vara en rysk minlinje man har träffat på.

Annons:
Zepp
10/13/13, 3:05 PM
#14

Jo just det jag menar.. de svenska borde ha funnits på kartor!

Och Åland ligger utanför Norrtälje.. om det nu är Åland de menar?

I så fall var det mest troligt Tyska eller Finska linjer.. för att skydda Svenska transporter av malm till Tyskland!

Och om de var Rysska så borde de ha varit för att spränga Svenska Malmtransportfartyg.. men mig veterligen så kom bara ett fåtal Rysska ubåtar ut genom avspärrningen.. och bara en handfull kom tillbaka.

Såå om de låg vid Åland så borde de ha funnits med på Finska kartor.. såvida de få ubåtar som slank igenom spärren inte lyckats lägga en linje?

Om den var Ryssk borde den ha varit orienterad mot svenska fastlandet!

Som sagt vad.. mer frågor än svar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
10/13/13, 3:14 PM
#15

Finska var det nog inte, har inte hittat något om att finnarna la minor i det området under kriget bara tyska, svenska och ryska linjer.

Zepp
10/13/13, 3:31 PM
#16

Ja som sagt vad.. frågorna blir nog bara fler!

Som tex om det är var en aktiv minlinje.. den påstods ligga på botten?

Vad jag vet så är det väl bara moderna minor som ligger på botten?

De påstås oxå eller antyds att de är gamla och så hänvisar man sen till de två världskrigen!

Kom vekligen Rysska ubåtar ut ur avspärrningen?

Någon vet jag gjorde det, främst i början av kriget.. tex så torpederade de minst ett Svenskt malmtransportfartyg!

Låg linjen inte in mot det svenska fastlandet så var den antingen Tysk, Finsk eller Svensk!

För varken Finnar, eller Tyskar lade ut minor för att sänka den så viktiga malmtransporten till Tysk krigsindustri.. däremot så låg det i deras intresse att skydda densamma!

Grejen är.. att Finnarna och Svenskarna borde ha känt till Tyska minlinjer utanför Åland!

Kan inte säga att mystikens dimma lättar på något sätt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emo
10/13/13, 4:44 PM
#17

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[julatopp7018]
10/13/13, 5:51 PM
#18

#16 Tyskarna la ut minlinjer för att hindra Sovjet från att komma åt dessa transporter och Sovjet la ut för att försöka sänka malmtransporterna.

[Göteborgaren]
10/13/13, 8:09 PM
#19

Hur farliga är dessa minor idag mot sjötrafiken?

[ludden]
10/14/13, 10:57 AM
#20

#16 Det fanns flera olika typer av minor under andra världskriget tex kontaktminor, bottenavståndsminor, ubåtsmineringar. Skrev lite om som i denna tråd nedan.

http://militarhistoria.ifokus.se/articles/525aaf828e0e7471fd000236-svenska-minrojningen-efter-andra-varldskriget

Minorna utanför Norrtälje är med största sannolik ryska och fälldes främst under första världskriget.

Annons:
[Jimmy.L]
10/14/13, 7:52 PM
#21

Ludden du hade rätt om att det var ryska och från första världskriget.

– Det är tre ryska minlinjerna från första världskriget som nu undersöks. Enligt vår analys är det ryska kontaktminor av modellen M12, säger Roger.

– En rysk kontaktmina av modell M12 innehåller 100 kg av sprängämnet trotyl. Fartyg som kör in i en sådan mina får ett stort hål i skrovet och kommer inom kort att sjunka på grund av den massiva vatteninträngningen som följer efter en detonation, säger Roger.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2013/10/10-skarpa-minor-hittade-10-skarpa-minor-rojda/

Zepp
10/14/13, 8:09 PM
#22

"20

Ja jag Googlade minor och som du säger.. det fanns en uppsjö av olika sorters minor redan vid första världskriget!

Jag funderade och funderade varför Ryssarna lagt minor vid Åland.. tills taljdanken ramlade ner.. Finnland tillhörde Ryssland! ☺️

Det fanns tex långt gånga Svenska planer på en okupation av Åland!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[julatopp7018]
10/14/13, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Det var ju väldigt nära vår kust som minorna ligger vid.

Bild Försvarsmakten Magnus Jirlind

[ludden]
10/14/13, 8:36 PM
#24

#22 jo under första världskriget la ryssarna väldig mycket minor på Ålands sida som är mot oss. Anledningen till det var att skydda sig mot tyskarna. Man hade ett stort antal minspärrar i dom södra delen av Ålandshav och mot Sverige. På så sätt Kunde inte tyskarna ta vägen runt Åland och anfalla ryssarna i ryggen.

[ludden]
10/15/13, 10:40 AM
#25

Minförsvaret kring Åland under första världskriget hette Åbo-Ålandspositionen och var en av dom fem områden som ryssarna minerade dom andra fyra var

  • Centralpositionen mellan Tallin och Porkkala udd för att skydda St. Petersburg
  • Främre positionen skulle skydda sjövägen till Finska viken och Åbo men även ge en yttre skydd in till Finska viken
  • Moonsundspositionen skulle skydda Dagö, Ösel och Moonsundskanalen
  • Irbenpositionen för att förhindra tyskarna att komma in i Rigaviken.
[julatopp7018]
10/15/13, 12:07 PM
#26

Intressant historia bakom minorna.

[julatopp7018]
10/15/13, 1:23 PM
#27

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2245435-skarpladdade-minor-hittade-utanfor-norrtalje

10 minor skriver man i tidningen nu men det är 11 minor funna och man räknar med att hitta fler.

Annons:
[Jimmy.L]
10/15/13, 1:57 PM
#28

Liter som dom har o göra i området.

[Björn.B]
10/15/13, 4:41 PM
#29

Hur lång kan den vara?

[Göteborgaren]
10/15/13, 7:35 PM
#30

Hur kommer det sig att man har väntat så här länge med att hitta den?

[Jimmy.L]
10/15/13, 8:30 PM
#31

Nog inte det lättaste att hitta minorna. Nu har man ju kameror som kan söka av botten.

[ludden]
10/16/13, 4:25 PM
#32

Att hitta minor på botten är inte det lättaste.

[Jimmy.L]
10/18/13, 7:24 PM
#33

Då är röjda minor uppe i 14 till antalet samt 31 stycken minankare. Detta efter nio dagars operation utanför Norrtälje.

De tre minlinjerna fälldes av Ryssland mellan 1915-1916 utanför Norrtälje. Syftet var att skydda den mycket viktiga handelstrafiken mellan Sverige och Finland från tyska raidföretag. Nio dagars minjakt i dessa tre minlinjer är nu till ända och 42:a minröjningsdivisionens tre minröjningsfartyg ligger nu förtöjda på Berga.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2013/10/ytterligare-4-skarpa-minor-oskadliggjorda/

Zepp
10/18/13, 7:30 PM
#34

Det förklarar varför de låg så nära Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
10/18/13, 7:33 PM
#35

Ja och fler minor ligger där.

[ludden]
10/18/13, 7:48 PM
#36

Starkt jobbat och hoppas dom får mer pengar att röja det som finns kvar där ute.

Zepp
10/18/13, 8:12 PM
#37

#36

Skojar du?

Vi vill ju ha det sista jobbskatteavdraget!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[julatopp7018]
10/19/13, 9:40 AM
#38

Minorna är ju en risk och bör oskadliggöras.

[ludden]
10/19/13, 10:52 AM
#39

#37 Så man skall tumma på säkerheten?

[Jimmy.L]
10/19/13, 1:41 PM
#40

Minorna idag är väl ingen akut risk.

Annons:
Zepp
12/17/16, 4:18 PM
#42

Menna.. låt minorna ligga, utifall de skulle behövas igen!

Lägg hellre pengarna på att sänka pensionärernas skatt till samma nivå som de som fått Jobbskatteavdrag.. iomed att jag om några år går i pension!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
12/17/16, 4:58 PM
#43

#42 Och vad händer om en av dessa minor hamnar i ett fiskenät? Eller flyter upp och träffar ett passagerarfartyg eller oljefartyg? Det går ju en massa fartyg i det området.

Zepp
12/17/16, 5:05 PM
#44

Tänkte inte på det?😮

Såå.. tills vidare avstår jag resor till Åland!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emo
3/3/18, 6:15 PM
#45

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
3/3/18, 6:25 PM
#46

Jo man röjer minor varje år i olika områden där minlinjer finns som inte har blivit röjda.

[Jimmy.L]
3/5/18, 4:20 PM
#47

Ett svenskt minröjningsfartyg stävar just nu fram och tillbaka utanför Helsingborgs hamn på jakt efter gamla brittiska minor.

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-05/minrojningsinsats-utanfor-helsingborg-efter-uppgifter-om-brittiska-minor-fran-1942

ElLobo
3/6/18, 8:44 PM
#48

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: