flygvapnet

Gripen och USA

2013-09-13 08:45 #0 av: ElLobo

Gripen kan bli amerikanskt övningsplan

Saab kommer troligen att försöka sälja Gripen som övningsplan till flygvapnet i USA. Det sker i så fall i samarbete med amerikanska Boeing. Potentiellt handlar det om en jättelik marknad men frågetecknen är många kring projektet.

Länk: Gripen kan bli amerikanskt övningsplan

Anmäl
2013-09-13 08:53 #1 av: Jimmy.L

Skulle vara bra reklam för gripen om dom fick den beställningen.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2013-09-13 08:56 #2 av: ElLobo

Fast som det skrivs i artikeln finns ju risken att det då stämplas som övningsplan och inte som stridsflygplan.

Anmäl
2013-09-13 08:56 #3 av: ElLobo

Saab kan sälja Gripen till USA:s flygvapen

Försvarskoncernen Saab är inom ramen för ett samarbete med amerikanska Boeing på väg att erbjuda Gripenplan till det amerikanska flygvapnets utbildningsprogram T-X.

LänkSaab kan sälja Gripen till USA:s flygvapen

Anmäl
2013-09-13 09:02 #4 av: Jimmy.L

Jo det är sant som du säger fast det ger ju ändå reklam för företaget.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2013-09-13 09:05 #5 av: ElLobo

Reklammänniskor säger ju att all reklam är bra reklam men det är inte alltid det stämmer.

Anmäl
2013-09-13 15:12 #6 av: julatopp7018

Köper USA planen kan fler länder få upp ögonen tror jag.

Medarbetare på Militärhistoria

Anmäl
2013-09-13 21:22 #7 av: [ludden]

En affär ger alltid bra PR.

Anmäl
2013-09-13 21:46 #8 av: ElLobo

Visst vore det bra för affärerna, men Saab har satsat hårt på att marknadsföra Gripen som ett förstklassigt stridsflygplan och vill inte gärna se att det istället klassas som ett skolflygplan. Det finns nackdelar och fördelar med alla affärer.

Anmäl
2015-11-23 13:08 #9 av: Jimmy.L

Stridsflygplanet F-35 blir så dyrt att det amerikanska försvaret kan tvingas dra ned på köpen och uppgradera äldre plan i stället. Det kan påverka konkurrensläget för svenska Gripen.

SvD

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.