Fartyget ingår i Skonertdivisionen tillsammans med HMS Falken (S02). Ritningarna gjordes av dåvarande marindirektören Tore Herlin. Riksdagen beviljade 1,5 miljoner kronor för ändamålet. Gladan är målad med blå bottenfärg som sträcker sig ca 20 cm ovanför vattenlinjen. Spetsen på bogsprötet är blåmålad. Nockarna på rået, toppstängerna och gafflarna har målats vita, för att markera att hon är den först byggda i sitt slag. Äldre bildmaterial visar att även Falken kan ha haft vita nockar.
Totala segelytan är således 680 m², emellertid används fisherman och bredfocken endast vid mycket sällsynta förhållanden, varför normal segelarea kan sägas vara 483 m². Utöver den vanliga segelsättningen så kan vissa segel revas, topparna kan tas ner och dessutom kan flera av seglen bytas ut mot stormsegel med väsentligt mindre area. På Gladan och systerfartyget Falken halsas toppseglen om vid alla vändningar, vilket annars är ganska sällsynt på skonarsegling i modern tid, troligen för att det är relativt arbetsamt och kräver toppgastar vid salningen för att genomföra manövern.