Annons:
Etikettmodernakonflikter
Läst 4696 ggr
[julatopp7018]
10/24/13, 1:50 PM

Cypern

Efter Cypern blev självständigt från Storbritannien 1960 blev konflikten mellan grekcyprioter och turkcyprioter allt allvarligare. Vid slutet av 1963 bröt allvarliga strider ut mellan grupperna och 1000-tals människor dödades.

Foto: commons.wikimedia Gröna linjen.

För att stoppa våldet sände FN en styrkaunder namnet UNFICYP till Cypern 1964. Styrkan var på 6500 man och var tänkt att vara på plats i tre månader. Men FN finns ännu idag kvar på ön. Under 2011 bestod styrkan av ca 1000 soldater och poliser.

1974 tog den gamla grekcypriotiska gerillan EOKA över makten på ön i en militärkupp med hjälp av militärjuntan i Aten. Turkiet krävde att dom grekiska soldaterna drog sig tillbaka men inget hände då invaderade Turkiet ön och efter en månads hårda strider hade turkarna kontroll av 37% av ön och man beordrade vapenvila, det finns inga siffror på hur många som dog men ca 5000 sägs ha stupat.

Nu delades ön i två delar med turkcypriotiska delen i norr och den grekcypriotiska delen i söder skildes åt av den så kallade Gröna linjen och tusentals människor fick lämna sina hem. Runt gränsen upprättades en buffertzon kontrollerad av FN.

Våren 203 öppnade man den gröna linjen som delat TRNC från Republiken Cypern som hade varit stängd sen 1974. Beslutet togs av turkcyprioterna vilket förvånade många då de tidigare under året avbrutit de pågående fredsförhandlingarna.

Än idag pågår det förhandlingar mellan länderna om att ena Cypern.

Annons:
[Jimmy.L]
10/24/13, 4:02 PM
#1

Lite bortglömd konflikt, Sverige har bidragit med 28000 man under dessa år och 17 omkom.

[ludden]
10/24/13, 5:37 PM
#2

Vi som är lite äldre minns våra FN svenskar som åkte ner.

ElLobo
10/24/13, 6:57 PM
#3

En intressant sak som kanske går lite OT i just det här sammanhanget är att i mitten av 80-talet hamnade de brittiska och argentinska FN-styrkornas områden bredvid varandra, bara några år efter Falklandskriget.

[Jimmy.L]
10/24/13, 7:30 PM
#4

#3 Det var en intressant detalj.

[Stoffe.]
10/24/13, 8:18 PM
#5

Dom 17 som dödades när hände det?

[julatopp7018]
10/24/13, 8:48 PM
#6

#5 Dom dödades i olyckor spridda över flera olika år.

Annons:
ElLobo
10/24/13, 8:59 PM
#7

Jag har en lista på det men jag hittar den inte nu, kanske att den försvann när förra datorn gick i golvet. Men de flesta dödsfall har skett i olyckor eller av naturliga orsaker. Jag ska fortsätta leta så får vi se om jag kan hitta något.

ElLobo
10/24/13, 9:04 PM
#9

#8: Wikipedia är bra att ha ibland! 😃

[julatopp7018]
10/24/13, 9:05 PM
#10

#9 Så sant 🙂.

[Göteborgaren]
10/25/13, 2:55 PM
#11

Hur går det med förhandlingen? Senast jag hörde något så tillåter man handel mellan varandra.

Zepp
10/25/13, 3:58 PM
#12

Först var det turkarna som motsatte sig en förening, men de har svängt.. och nu är det de som vill ha till en förening, medans grekerna är de som stretar emot!

Vad jag förstår så vill turksidan ha en federation, med två olika delar med stort självbestämmande, medans greksidan vill att allt går tillbaka till det gamla, det går turkarna inte med på av historiska själ, de vill ha en relativ självständighet, för att slippa framtida bekymmer, sådana som de har tvingats uppleva tidigare!

Sen så begick EU ett misstag när de släppte in Cypern, de skulle ha ställt krav på att ön var återförenad innan inträdet!

Såå.. greksidan är med i EU, medans andra sidan står utanför i princip, då ingen erkänner deras relativa självständighet förutom Turkiet.

Iomed det så har de ekonomiska bekymmer på turksidan då ingen handlar med dom.. och väldigt många utvandrar till länder inom EU.. då de i princip genom EUs stadga är EUmedborgare då EU inte erkänner delningen!

Det var en blunder utan dess like av EU.. dels för stabilitetens skull och sen för att man blir tvungen att härbärgera en massa turkcyprioter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
12/30/15, 7:14 AM
#13

Grekisk jaktplan och turkisk jaktplan i luftduell.

http://theaviationist.com/2015/12/30/aegean-sea-dogfight/

Annons:
KimE
12/30/15, 9:25 AM
#14

Hårda motsättningar i luften. De grekiska och turkiska öarna bildar ett flikigt luftrum i egeiska havet. Turkiet försöker att lappa ihop Cypern för att ha chans att komma med i EU om Cypern släpper sitt veto.

[Jimmy.L]
11/15/20, 7:12 PM
#15

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan tar ställning för en tvåstatslösning på Cypern. Han går därmed emot en sedan länge etablerad ambition att skapa en lösning med två regionala styren under en federal ledning på den omtvistade ön.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-tar-stallning-for-tvastatslosning-pa-cypern

Zepp
11/17/20, 6:53 PM
#16

Jag tror mer på en federativ stat med två regionala styren, de flesta turkcyprioter vill det oxå, vad jag förstår?
Det är främst grekcyprioterna som motsätter sig detta, inte alla men tillräckligt många och ledande politiker.. de vill tillbaka till det gamla., det gamla var det som ledde till statskuppen och sen till Turkiets intervention!
Dags att gå vidare, Cypern skall inte inlemmas i Grekland, de skall vara en självständig nation.
Erdogan har egna intressen främst inrikespolitiska för att få folk i Turkiet att enas och att focusera på utrikes affärer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Södra_Stockholm]
9/29/22, 12:30 PM
#17

Det låter som Putins retorik inför invasionen av Ukraina.

Det säger Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis.

Han talar om Turkiets hot mot Grekland.

https://www.expressen.se/nyheter/erdogan-later-som-putin-fore-invasionen/

Det låter som Putins retorik inför invasionen av Ukraina. Det säger Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis. Han talar om Turkiets hot mot Grekland.
Upp till toppen
Annons: