Etikettmarinen
Läst 2355 ggr
[julatopp7018]
2013-11-23, 17:51

Ubåtsräddningsfarkost typ R35 / URF

URF ritades av det franska företaget Comex och byggd av Kockums.

Foto kockums

URF består har tryckskrov består av flera cylindriska sektioner som är HY-130 specialstål som gör det möjligt att dyka ner till 460 meter i Östersjön, Ubåten kollapdjup är vid 900 meter. Hon kan dockaubåtar som har en slagsida på 45 grader. Hon har en besättning på 3 man och kan rädda 35 mans besättning i ett svep.

Innan URF fanns använde man sig av dykarklocka om ubåten låg på stora djup.

Längd 13,5 meter, bredd 4,5 meter, fart 3 knop.

[ludden]
2013-11-24, 10:42
#1

Lånade inte England ubåten ett tag?

ElLobo
2013-11-24, 11:20
#2

Det är mycket möjligt då Sverige har avtal med Storbritannien, Frankrike, Norge, Polen och USA om räddningsarbete vid olyckor med ubåtar.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Jimmy.L]
2013-11-24, 16:09
#3

Den kan väl koppla ihop sig med dom ubåtarna med?

[ludden]
2013-11-25, 17:47
#4

När Kursk sjönk erbjöd Sverige att sända Belos det hade jag glömt.

[Jimmy.L]
2013-11-25, 18:06
#5

Ryssarna borde ha tackat ja till hjälpen dom erbjöds.

[julatopp7018]
2013-11-26, 08:36
#6

Ryssarna anser sig vilja lösa sina egna problem själva.

[Göteborgaren]
2013-11-26, 12:07
#7

Klart man vill lösa ett problem själva utan väst ska blanda sig i. I detta fall tror jag att man borde ha bett om hjälp tidigare. Belos låg väl i Östersjön det hade tagit tid att tagit sig till olycksplatsen.

Upp till toppen