Svenska sjöminor under 50-60 talet
Dom Svenska sjöminorna kom att byta namn under 60 talet från att heta M/F: nummer till enbart F-nummer.
M/F:11 var flottans minsta mina med en vikt på 130 kg.
M/F:13 var en förankrad bottenmina även till för ubåtar och hade en laddning på 50 kg.
M/F:15 var en tung bottenavståndsmina och tänkt att fällas från flyg, den kom senare att byggas om till F 16 mina.
M/F:17 var en bottenavståndsmina och var en tysk konstruktion som köptes in från Tyskland efter kriget.
F 19 minan hade en längd på 3,5 meter och en laddning på 580 kg och var en bottenmina som fälldes från ubåt.
F 41 var en ombyggd 53 cm torped där stridsdelen gjordes om till en mina.
F 22 var en liten mina som tillverkades i väldigt många exemplar och hade en vikt på 195 kg.
F 14 var en förankrad bottenmina själva minan vägde 465 kg och laddningen 50 kg.
F 6 en liten förankrad avståndsmina som hade en laddning på 200 kg, runt 3000 minor tillverkades.
Tycks vara en väldigt stor omsättning på olika mintyper.
Detta är ett ämne som jag inte vet något om!
Vem tillverkade de Svenska minorna ?
#2 Man köpte in vissa minor från tex Tyskland, England och Italien och har modifierat minorna ett antal gånger. Vissa minor har man utvecklat själva tex K 12 som man la ut med hjälp av lastbil som hette amfibiebil ALVIS. Försökt hitta något om lastbilen men gått bet i mina efterforskningar.
http://www.digitaltmuseum.se/things/amfibiebil-101-b/S-AM/AM.006329
Gissar att det är denna lastbil man använde liknar det fotot jag såg i arkiven.
Dom flesta är svensktillverkade osäker på vem som tillverkade dom.
#5Den simmade ut och la sig på ett bestämt djup och det gick att ställa in den att låta 2-3 fartyg passera utan att det smällde men den fjärde passerade smällde det. Den kunde inte se skillnad på vän och fiende.
Arsenalen har plockat fram Alvis Stalwart MK2 ur gömmorna så det måste bli ett besök dit dom lovar fler fordon.
Kul då måste jag åka dit i sommar.