Annons:
Etikettmarinen
Läst 2999 ggr
[Jimmy.L]
2012-11-27 10:03

HMS Hugin (24)

HMS Hugin (24) tidigare (7), var en jagare i svenska flottan.

Foto: commons.wikimedia

Hugin byggdes av Göteborgs Nya Verkstads AB och sjösattes den 10 december 1910. Fartyget tillsammans med HMS Munin (8) byggdes med ångturbiner istället för kolvångmaskiner som de tidigare jagarna hade.

  • Längd 66.3 m.
  • Bredd 6.5 m.
  • Djupgående 1.8 m.
  • Maskin AEG-Curtis turbiner, 10000 AHK, 12 atö.
  • kraftkälla 4×Yarrowpannor kol. Oljeinsprutning i två pannor.
  • Fart 30 knop.
  • Besättning 73 man.
  • Beväpning 4 x 75 mm kanoner, 2 x 45 cm torpedtuber.
  • I tjänst 20 juni 1911
  • Ur tjänst 13 juni 1947

Källa: Svenska sv.wikipedia 2012-11-27

Annons:
[julatopp7018]
2012-11-27 11:58
#1

Hon är väldigt långsmal fartyg.

[Björn.B]
2012-11-27 13:40
#2

fast 6.5 meter är ju större än vad man tror?

[julatopp7018]
2012-11-27 17:12
#3

Ganska så litet för att vara en jagare.

JanGBG
2012-11-27 19:45
#4

Fyra pannrum eldade med kol!

Det var ett fruktansvärt slit i dom pannrumen för eldarna. Rena slavgörat under focerad gång.

[Jimmy.L]
2012-11-27 20:19
#5

Ja dom fick slita heldel där nere.

[Björn.B]
2012-11-27 20:47
#6

Måste väl vara ovanligt med koleldade fartyg under andra världskriget?

Annons:
JanGBG
2012-11-28 14:37
#7

Nej, i gentligen inte !

I Sverige hade vi ju genom avtalet med Tyskland lättare tillgång till kol än olja.

Men det fanns många fartyg i andra Nationer som var koleldade.

Men om just våra jagare var koleldade eller om dom blev ombyggda till olja på 1930 -talet vet jag inte?

Någon som vet?

[julatopp7018]
2012-11-28 16:00
#8

Jag har beställt en bok om Svenska krigsfartyg genom tiderna när jag har fått den skall jag kolla upp det.

[Jimmy.L]
2012-11-28 16:50
#9

Byggde man inte om jagarna till olja på 1930-talet?

Upp till toppen
Annons: