Annons:
Etikettstridsvagnar-pansarfordon
Läst 5099 ggr
[Jimmy.L]
9/18/12, 5:59 PM

Marder II (Sd. Kfz. 131)

En tysk Pvkv, pansarvärnskanonvagn, som togs fram under andra världskriget och som baserades på chassiet från Panzer II.

Marder II fanns i två versioner. Den första Marder II (Sd.Kfz 132) var baserad på chassiet från den lätta Panzer II Ausf. D/E och Flammpanzer II med hjulupphängning av typ Cristie. Det vanlikgaste var dock att man använde chassiet från Panzer II Ausf. A/B/C och F. Huvudsakligen användes chasiet från Panzer II Ausf. F. Från juni 1942 till juni 1943 producerade FAMO, MAN och Daimler Benz totalt 576 Marder II. Alla Marder II var tilldelade Panzerjäger  Abteilungen och tjänstgjorde på samtliga fronter från juli 1942 fram till krigets slut.

Dessa tidiga Marder II:or hade en mycket hög siluett (2,20 m höga) och ett tunt pansar på blott 30-35 mm i fronten och 10 – 15 mm i sidorna. Upp- och baktill fanns inget pansar, varför besättningen lämnades oskyddad mot splitter och beskjutning. Marder var på grund av avsaknad av tak ett stridsfordon som inte lämpade sig för strider i exempelvis stadsmiljö, där det var möjligt att beskjuta vagnen ovanifrån eller kasta in handgranater.

Den var bestyckad med en 75 mm pv-kanon, PaK 40 L/46 även benämnd 7,5 mm PaK 40/2. Den tyska PAK 40-kanonen kunde med pansarbrytande ammunition penetrera 116 mm pansar på 1000 m vid 90° anslagsvinkel. Vagnen kunde medföra 37 granater till kanonen . Kanonen kunde sidriktas 32° åt vänster och 25° åt höger. Som sekundärbeväpning medfördes en 7,92 mm kulspruta av modell MG34.

Annons:
[Björn.B]
9/18/12, 8:03 PM
#1

Idag funkar det väl inte med ett fordon utan tak..?

[Jimmy.L]
9/19/12, 8:21 AM
#2

Funkar gör det nog, finns ju många fordon än idag lika så olika pjäser.

[ludden]
9/15/13, 4:19 PM
#3

Hur kommer sig denna hamnade i Sverige?

Upp till toppen
Annons: