Annons:
Etikettstridsvagnar-pansarfordon
Läst 7753 ggr
[Jimmy.L]
2012-08-02 12:59

Stridsvagn fm/31

AB Landsverk fick ny tyska ägare som var stålverkskoncernen GHH (Gute Hoffnungs-Hütte), tack vare tyskarna kunde man nu bygga upp en stridsfordonsindustri i Sverige.

När tyskarna tog över Landsverk vid mitten av 20-talet hade de en idé på en band- och hjulgående fordon. Man kom att jobba på den idén och under 1930 kom prototypen som var en hjul- och bandgående stridsvagn. I sverige fick den namnet Stridsvagn fm/31.

konstruktionen gjorde det möjligt att omställningen mellan band eller hjuldrift kunde bytas väldigt snabbt. Det gjorde den lämplig för framdrivning för till exempel längre landsvägsmarsch eller för körning i svårare terräng.

Hastigheten på landsväg var imponerande hela 35 km/h på band och 75 km/h på hjul vilket var mycket bra för att vara under 1930-talet. Även om stridsvagnen fick bra betyg i terrängen fanns det problem som att det var svårt att reparera de hårda banden som ofta gick sönder. Även felaktigt handhavande gjorde också att växellådan ofta var trasig. Vikten på vagnen var 11,5 ton och var beväpnad med 37mm Bofors kanon samt 2 st ksp 6,5 mm m/14-29. Besättningen var 3-4 man.

Annons:
ElLobo
2012-08-02 22:06
#1

En intressant modell, men det blev tydligen ingen hit.

[Jimmy.L]
2012-08-03 08:18
#2

Ja en udda modell, vet inte om det finns fler liknande vagnar i världen eller om denna är unik.

denstore
2012-08-03 10:02
#3

Man kan ju inte beskylla den för att vara snygg….. Tungan ute

[Jimmy.L]
2012-08-03 10:13
#4

Det kan jag hålla med om, hade varit kul att se hur man ändrar från band till hjuldrift.

ElLobo
2012-08-03 11:27
#5

#2: Jag vet inte, men vad jag vet så blev det av den här försöksvagnen bara en prototyp byggd, och sedan återgick Landsverk till att bygga konventionella stridsvagnar.

[Jimmy.L]
2012-08-03 11:31
#6

Jo, det är en unik lösning man valde att testa. Just därför skulle det va kul att se om det finns andra med liknande vagnar.

Annons:
ElLobo
2012-08-03 11:46
#7

Ja, det vore intressant att veta. Kanske att användningen av både hjul och band blev för dyrt och komplicerat för användning på stridsvagnar.

Under kriget så kom ju sedan istället ett otal olika halvbandare att utvecklas, och dessa utvecklades ju av länder. Men då handlar det inte om stridsvagnar utan lättare transportfordon och annat.

[Björn.B]
2012-08-03 14:48
#8

Är det inte lite typiskt för oss det här med att det blir för dyrt?

ElLobo
2012-08-03 16:38
#9

#8: Att ha en egen inhemsk vapenindustri kostar alltid pengar! Sedan är det en helt annan sak om man tycker det är värt pengarna, men är man alliansfri och vill klara sig själv så kostar det. Och inget som jag ens reflekterar över kan bli dyrare än att köpa från andra länder.

Sedan är det väl inte enbart för oss det kostar. Det är ju alltid stora - mycket stora - pengar med i bilden när det gäller utveckling av nya vapen. Se bara på den amerikanska F-35 hur prisbilden har sprungit iväg så att beställarna börjar se om de kan minska beställningarna.

[Björn.B]
2012-08-04 20:10
#10

#9 Jag tänkte på att det oftas nämns att det blev för dyrt.

ElLobo
2012-08-04 20:31
#11

Jo, men ofta så har det ju sina orsaker.

Upp till toppen
Annons: