Saab 32 Lansen
Saab 32 Lansen är ett tvåsitsigt stridsflygplan tillverkat av Svenska Aeroplan AB i Linköping.
Foto: Bluescan sv.wiki. Bild från Wikipedia.
Saab 32 Lansen var ett tvåsitsigt jetdrivet attackflygplan som tillverkades av SAAB mellan 1955 och 1960 för det svenska flygvapnet.
Under sin långa livslängd användes Saab 32 Lansen också som ett allvädersjaktflygplan, havsövervaknings- och fotospaningsplan, som måldragare samt för elektronisk störning.
1948 började Saab utveckla ett nytt flygplan som skulle kunna ersätta såväl B 18, J 21A, A 21R och J 30 Mosquito. Efter att ha testat olika konfigurationer, beslöt man sig för ett pilvingat konventionellt flygplan med en motor. Konstruktionen fick namnet P1150. För att testa vingformen modifierades en Saab Safir (Saab 202 Safir) med en nedskalad pilvinge, på samma sätt som Saab gjort vid utprovningen av J 29 Tunnan.
Från början var tanken att flygplanet skulle drivas av den svenskkonstruerade jetmotorn Dovern, men valet föll istället på den betydligt mer utprovade brittiska Rolls-Royce Avon Mk. 21 som skulle byggas på licens i Sverige under namnet RM 5A.
Flygplanet fick beteckningen Saab 32 Lansen och flög första gången 3 november 1952.
Ritningarna samt några tyskar kan ha kommit via Schweiz med SAAB.
Totalt 447 flygplan levererades till Flygvapnet från 1955-60.
Efter Tjernobylkatastrofen skötte Lansen luftmätningar åt SSI.
Lansen kom i ett antal versioner:
A 32A Attackversion. 287 exemplar byggdes åren 1955-1957 och tjänstgjorde fram till 1978. 98 skrotades efter haverier.
J 32B Allvädersjaktversion. 118 exemplar byggdes åren 1958-1960, och togs ur tjänst 1973. J 32B drevs av den starkare RM 6A (Licensbyggd Rolls-Royce Avon Mk 47A). 26 skrotades efter haverier.
S 32C Havsövervaknings- och fotospaningsversion utvecklad ur A 32A. 45 byggda åren 1958-1959, tagna ur tjänst 1978. 14 skrotades efter haverier.
J 32D Sex J 32B modifierades till måldragare och tjänstgjorde fram till 1997.
J 32E Fjorton J 32B modifierades för elektronisk störning och tjänstgjorde fram till 1997.
Källor:
En tro tjänare måste man säga, som fanns enda fram till 1997 är inte dåligt.
Det är något med äldre flyg jag gillar dom har en väldigt mjuk form.
.
Härligt ljud i den.
Ritningarna och tyskar via Schweiz? Jag är dåligt påläst på svenskt flyg, så det där gjorde mig nyfiken. Vad hur när?
#5: Ursprunget ligger ju i utvecklingen och konstruerandet av 29:an, där både ritningar och grundkonceptet var tyskt. Efter kriget kom det hela på olika vägar till Sverige och Saab. Mer finns att läsa i Messerschmitt Geheimeprojekte av Willy Radinger och Walter Schick (ISBN 3-925505-14-8).
Huruvida 32:an hade sin grund i 29:an och hur mycket i så fall har jag ingen direkt koll på.
Maffig störsändare…
Man kan väl fälla remsor i flera omgångar?
En tur med Lansen 2021.
1957.
Re:tired.
- Redigerat 1/9/23, 5:07 PM av Fornöga