Stridsvagnar och pansarfordon

BMP-1

2012-06-28 15:25 #0 av: Jimmy.L

BMP-1 i Sverige kallas den för pansarbandvagn 501 (pbv 501).

Sverige köpte i början av 1990-talet in 350 st pansarfordon från Tyskland som kom att döpas om till pansarbandvagn 501. Det var begagnade vagnar som renoverades vid verkstäder i Tjeckien för Svenska förhållanden och transporterades på tåg till Sverige.

Vagnen fanns i två olika vagnstyper, trupptransport och stridsledning. Kanonen är en lågtryckspjäs som skjuter raketer till det finns en parallellkopplat kulspruta PKT.

Besättningen består av tre man, skytt, förare och vagnchef. Längst fram till vänster i vagnen sitter föraren. Bakom honom sitter vagnchefen.

Vagnen kan transportera 6 st stridtsutrustade soldater. dom gör avsittning längst bak genom två dörrar. Takluckor finns att fälla upp där soldaterna kan strida ifrån, och även fyra små skottgluggar på vardera sida och en i den vänstra bakdörren.

I Sverige kom den aldrig till användning och kom att säljas tillbaka dit den kom ifrån.

  • Vikt 13.5 ton
  • Pansar 33mm
  • Beväpning 73 mm 2A28 kanon (40 skott). Samt 7,62mm PKT ksp.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-06-28 17:25 #1 av: ElLobo

Så kan det gå när förbanden läggs ned! Undrar vad den affären kostade försvaret, när sedan tjeckiska motsvarigheten till FMV köpte helrenoverade vagnar samt reservdelar.

Intressant köp förresten: Vagnarna är tillverkade i Bulgarien på rysk licens, köpta från forna Östtyskland och renoverade i Tjeckien ...

 

Anmäl
2012-06-28 17:35 #2 av: Jimmy.L

Ja inte kan det ha varit billigt, kan tro att dom blev glada att få köpa tillbaka renoverade vagnar som var som nya.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-06-28 18:26 #3 av: Björn.B

Vad gjorde att man valde att sälja tillbaka den här PBV?

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-06-28 18:28 #4 av: Jimmy.L

#3 Man valde CV-90 i stället en mycket bättre vagn.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-06-28 19:33 #5 av: Björn.B

Då förstår ja fast klantigt att köpa in denna vagn till ingen nytta.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-02 11:05 #6 av: Stoffe.

Kan den gå i vatten?

Anmäl
2012-07-02 14:12 #7 av: Jimmy.L

#6 Den kan ta sig fram i vatten ja.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-03 11:14 #8 av: Björn.B

Den klarar av att åka över floder och mindre sjöar.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-28 18:52 #9 av: Jimmy.L

Skottgluggar.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-28 18:54 #10 av: Jimmy.L

Inne i vagnen.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-28 18:57 #11 av: Jimmy.L

Vagnen från en annan vinkel.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-29 08:14 #12 av: Björn.B

Väldigt små skottgluggar hur tusan ser dom ut då? Måste säga sista bilden var läcker, kul att se den från ovan.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-29 08:43 #13 av: Jimmy.L

Om du tittar på bild #9 Ovanför skottgluggarna sitter det 3st fyrkantiga saker som ser ut som små strålkastare genom dom tittar dom. I vagnen sen ser du bild #10 3st grå "lådor" högt upp i bild där tittar man ut.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-29 12:04 #14 av: Jimmy.L

Och skottgluggen ser ut så här innefrån vagnen.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-29 12:08 #15 av: Jimmy.L

Dom tycks ha två vagnar denna stog längre in i museet.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-29 12:45 #16 av: Björn.B

#13 Jaha jag tänkte inte på dom gluggarna.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-29 18:50 #17 av: denstore

Var inte de här vagnarna tänkta för infanteri och mek bat?
Anledningen att de inte kom i tjänst var väl snarare att man lade ner ställena de skulle till?

Anmäl
2012-07-29 19:33 #18 av: ElLobo

Jo, neddragningarna inom försvaret var den största orsaken till att 501:orna inte behövdes längre.

 

Anmäl
2012-07-30 10:39 #19 av: Björn.B

Var det tänkt att 501 var tillfällig lösning fram tills CV-90 kom i bruk eller hade man tänkt att 501 skulle finnas i försvaret med?

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-30 11:42 #20 av: ElLobo

Jag tror inte att 501:an var tänkt som en tillfällig lösning, utan den var närmast tänkt som ett sätt att billigt mekanisera infanteribrigaderna.

 

Anmäl
2012-07-30 12:16 #21 av: Björn.B

Den är ju väldigt trång inne, 302 är ju mycket mer plats i för soldaterna så upplever jag iaf.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2013-07-29 21:05 #22 av: [ludden]

En av dom mest klumpiga affärer som gjordes. Hade varit intressant att se hur den hade klarat sig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.