Annons:
Etikettstridsvagnar-pansarfordon
Läst 14588 ggr
[Jimmy.L]
2012-04-05 15:31

Pansarbandvagn

Pansarbandvagn även kallad PBV, användes i den Svenska försvaret för sjuktransport, matrial, stridsledning mm.

PBV Kom i tjänst 1966 och fanns i flera olika utförande den fanns även i olika FN-uppdrag som i Bosnien. Vagnens besättning var 3 man. Vagnchef, skytt och förare. Skytten sitter längst till vänster, föraren i mitten och vagnchefen till höger i vagnen. Skytt och förare hade 10 månaders värnplikt medans vagnchefen fick 12 månaders utbildning.

Vagnen kan ta med 8st stridsutrustade soldater och dom hoppar ur fordonet genom två dörrar bak på vagnen. Man kunde även öppna luckor uppe på fordonet och på så sätt strida där ifrån. Pbv 302:s vänstersida är beväpnad med en 20 mm Hispano Suiza HS 804 automatkanon. Från början var den bandmatad med 10 pansarbrytande eller 135 högexplosiva skott men byttes ut mot ett magasin om 30 skott. Det finns även 3 rör för rökastare att ge närskydd. Vikten var 14 ton och den hade 23mm frontskydd. även en KSP 58 fanns att montera på PBV.

Bak på PBV ingång för 8 soldater.

 20 mm Hispano Suiza HS 804 automatkanon.

Annons:
ElLobo
2012-04-18 22:57
#1

Fast i början av 60-talet levererades 185 st Pbv 301 i väntan på att 302:an (som #0 handlar om) blev färdig för levereans. Dessutom har Sverige använt Pbv 401 och 501.

[Jimmy.L]
2012-04-19 07:25
#2

#1 Stämmer, nämner även att den fanns olika utförande. 501 heter ju BMP-1 och det lär dyka upp bilder och nån artikel om den med.

suddis
2012-04-22 09:49
#3

En intressant sida Pbv 302

Finns en hel del om pansar längst ner på sidan att klicka på.

[Jimmy.L]
2012-04-22 09:53
#4

#3 Tack för den, var väldigt intresant och väldigt mycket bilder.

ElLobo
2012-05-27 14:56
#5

Pbv 302

ElLobo
2012-05-27 14:56
#6

Pbv 401

Annons:
ElLobo
2012-05-27 14:59
#7

Pbv 501 (och Ikv 91)

[Björn.B]
2012-05-28 18:23
#8

Var skytt på PBV -96, den var kul att åka i och skjuta med men mycket rengöring av automatkanonen.

[Jimmy.L]
2012-05-28 18:53
#9

#8 välkommen hit. Stötte på PBV ofta på Utö skjutfält mins hur dom varje kväll kom släpande på kanonen efter skjutning och höll på länge och gjorde rent dom.

[Stoffe.]
2012-06-10 10:12
#10

Vaför satte man inte en kanon på den som på stridsvagnar?

[Jimmy.L]
2012-06-10 10:23
#11

#10 Vagnen är för klen att ha en större torn på den, därimot har Stridsfordon90 ett större torn lär dyka upp artikel om den vagnen här senare.

[Stoffe.]
2012-06-10 10:27
#12

okey men använder man den idag eller finns den bara på musem.

[Jimmy.L]
2012-06-10 10:33
#13

Står nog endast på museum idag.

Annons:
[Björn.B]
2012-06-10 16:08
#14

Den var ju bara ett understödsfordon för infanteriet. Pansaret var ju klen om man jämför med en stridsvagns pansar så skulle man inte sätta in dessa mot andra stridsvagnar det skulle bli målskjutning för fienden Flört

[Jimmy.L]
2012-07-28 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

PBV 301

[Jimmy.L]
2012-07-28 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Fronten på 301

[Björn.B]
2012-07-29 08:16
#17

Vad är det för kaliber på huvudvapnet på 301?

[Jimmy.L]
2012-07-29 08:40
#18

20 mm automatkanon m/45.

[Björn.B]
2012-07-29 12:52
#19

Samma kaliber som på 302?

[Jimmy.L]
2012-07-29 12:58
#20

Står 20mm men jag vågar inte säga om den har samma kraft som den på 302.

Annons:
ElLobo
2012-07-29 17:33
#21

302:an har 20 mm akan m/47.

[Björn.B]
2012-07-30 10:41
#22

#21 Jo det vet jag, jag var skytt på 302. Min undran var om det var samma typ av ammunition.

ElLobo
2012-07-30 11:58
#23

#22: Aha, du tänkte så.  Glad

Men enligt uppgifter på Wikipedia så är det 20 mm × 110 på båda modellerna. Till 301:an hämtades akan:en från J 21 medan den på 302:an kom från J 29 Tunnan.

[Björn.B]
2012-07-30 12:18
#24

#23 Skulle ha skrivit så i stället från början blev lite svårtolkat :)

[julatopp7018]
2013-03-24 17:03
#25

Den har en väldigt intressant historia. Att vagnen blev så pass utslagen ändå under sin FN-tjänst måste väl ha varit en orsak till att ersätta den.

[Björn.B]
2013-03-24 17:56
#26

Man var väl på väg att ersätta den långt innan väl?

ElLobo
2013-03-24 19:57
#27

Den största orsaken att vagnarna i Jugoslavien ersattes var att de helt enkelt kördes slut. Jag vet inte ens om vagnarna togs hem för att plocka reservdelar från, eller om de till och med skrotades på plats. Det sägs att en sexmånadersmission i Jugoslavien motsvarade 5 års värnpliktstjänstgöring.

Annons:
[Jimmy.L]
2013-03-24 20:04
#28

Var det inte så att man fick lägga till pansar som gjorde att motorn fick slita hårdare än normalt.

ElLobo
2013-03-24 20:17
#29

Stämmer. Det tillkom efter attackerna i Ribnica. Dessutom hade vagnarna betydligt längre körsträcka än normalt under tiden där nere.

[julatopp7018]
2013-03-25 15:44
#30

Får tacka för lektionen 🙂

Upp till toppen
Annons: