Stridsvagnar och pansarfordon

Pansarbandvagn

2012-04-05 15:31 #0 av: Jimmy.L

Pansarbandvagn även kallad PBV, användes i den Svenska försvaret för sjuktransport, matrial, stridsledning mm.

PBV Kom i tjänst 1966 och fanns i flera olika utförande den fanns även i olika FN-uppdrag som i Bosnien. Vagnens besättning var 3 man. Vagnchef, skytt och förare. Skytten sitter längst till vänster, föraren i mitten och vagnchefen till höger i vagnen. Skytt och förare hade 10 månaders värnplikt medans vagnchefen fick 12 månaders utbildning.

Vagnen kan ta med 8st stridsutrustade soldater och dom hoppar ur fordonet genom två dörrar bak på vagnen. Man kunde även öppna luckor uppe på fordonet och på så sätt strida där ifrån. Pbv 302:s vänstersida är beväpnad med en 20 mm Hispano Suiza HS 804 automatkanon. Från början var den bandmatad med 10 pansarbrytande eller 135 högexplosiva skott men byttes ut mot ett magasin om 30 skott. Det finns även 3 rör för rökastare att ge närskydd. Vikten var 14 ton och den hade 23mm frontskydd. även en KSP 58 fanns att montera på PBV.

Bak på PBV ingång för 8 soldater.

 20 mm Hispano Suiza HS 804 automatkanon.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-04-18 22:57 #1 av: ElLobo

Fast i början av 60-talet levererades 185 st Pbv 301 i väntan på att 302:an (som #0 handlar om) blev färdig för levereans. Dessutom har Sverige använt Pbv 401 och 501.

 

Anmäl
2012-04-19 07:25 #2 av: Jimmy.L

#1 Stämmer, nämner även att den fanns olika utförande. 501 heter ju BMP-1 och det lär dyka upp bilder och nån artikel om den med.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-04-22 09:49 #3 av: suddis

En intressant sida Pbv 302

Finns en hel del om pansar längst ner på sidan att klicka på.

Anmäl
2012-04-22 09:53 #4 av: Jimmy.L

#3 Tack för den, var väldigt intresant och väldigt mycket bilder.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-05-27 14:56 #5 av: ElLobo

Pbv 302

Anmäl
2012-05-27 14:56 #6 av: ElLobo

Pbv 401

Anmäl
2012-05-27 14:59 #7 av: ElLobo

Pbv 501 (och Ikv 91)

Anmäl
2012-05-28 18:23 #8 av: Björn.B

Var skytt på PBV -96, den var kul att åka i och skjuta med men mycket rengöring av automatkanonen.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-05-28 18:53 #9 av: Jimmy.L

#8 välkommen hit. Stötte på PBV ofta på Utö skjutfält mins hur dom varje kväll kom släpande på kanonen efter skjutning och höll på länge och gjorde rent dom.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-06-10 10:12 #10 av: Stoffe.

Vaför satte man inte en kanon på den som på stridsvagnar?

Anmäl
2012-06-10 10:23 #11 av: Jimmy.L

#10 Vagnen är för klen att ha en större torn på den, därimot har Stridsfordon90 ett större torn lär dyka upp artikel om den vagnen här senare.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-06-10 10:27 #12 av: Stoffe.

okey men använder man den idag eller finns den bara på musem.

Anmäl
2012-06-10 10:33 #13 av: Jimmy.L

Står nog endast på museum idag.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-06-10 16:08 #14 av: Björn.B

Den var ju bara ett understödsfordon för infanteriet. Pansaret var ju klen om man jämför med en stridsvagns pansar så skulle man inte sätta in dessa mot andra stridsvagnar det skulle bli målskjutning för fienden Flört

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-28 19:08 #15 av: Jimmy.L

PBV 301

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-28 19:10 #16 av: Jimmy.L

Fronten på 301

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-29 08:16 #17 av: Björn.B

Vad är det för kaliber på huvudvapnet på 301?

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-29 08:40 #18 av: Jimmy.L

20 mm automatkanon m/45.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-29 12:52 #19 av: Björn.B

Samma kaliber som på 302?

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-29 12:58 #20 av: Jimmy.L

Står 20mm men jag vågar inte säga om den har samma kraft som den på 302.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2012-07-29 17:33 #21 av: ElLobo

302:an har 20 mm akan m/47.

 

Anmäl
2012-07-30 10:41 #22 av: Björn.B

#21 Jo det vet jag, jag var skytt på 302. Min undran var om det var samma typ av ammunition.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-30 11:58 #23 av: ElLobo

#22: Aha, du tänkte så.  Glad

Men enligt uppgifter på Wikipedia så är det 20 mm × 110 på båda modellerna. Till 301:an hämtades akan:en från J 21 medan den på 302:an kom från J 29 Tunnan.


Anmäl
2012-07-30 12:18 #24 av: Björn.B

#23 Skulle ha skrivit så i stället från början blev lite svårtolkat :)

 

Skärgårdskocken.

Anmäl
2013-03-24 17:03 #25 av: julatopp7018

Den har en väldigt intressant historia. Att vagnen blev så pass utslagen ändå under sin FN-tjänst måste väl ha varit en orsak till att ersätta den.

Medarbetare på Militärhistoria

Anmäl
2013-03-24 17:56 #26 av: Björn.B

Man var väl på väg att ersätta den långt innan väl?

Skärgårdskocken.

Anmäl
2013-03-24 19:57 #27 av: ElLobo

Den största orsaken att vagnarna i Jugoslavien ersattes var att de helt enkelt kördes slut. Jag vet inte ens om vagnarna togs hem för att plocka reservdelar från, eller om de till och med skrotades på plats. Det sägs att en sexmånadersmission i Jugoslavien motsvarade 5 års värnpliktstjänstgöring.


Anmäl
2013-03-24 20:04 #28 av: Jimmy.L

Var det inte så att man fick lägga till pansar som gjorde att motorn fick slita hårdare än normalt.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2013-03-24 20:17 #29 av: ElLobo

Stämmer. Det tillkom efter attackerna i Ribnica. Dessutom hade vagnarna betydligt längre körsträcka än normalt under tiden där nere.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.