Annons:
Etikettövrigt
Läst 600 ggr
[Jimmy.L]
10/13/15, 7:49 AM

Ryskt propagandakrig får konsekvenser

Svenska journalister och mediekonsumenter måste bli bättre på att upptäcka rysk propaganda som sprids. Det konstaterar Stefan Olsson, säkerhetspolitisk expert.

SR

Annons:
Huygens
10/13/15, 2:03 PM
#1

Vet någon i siffror hur liten den ryska insatsen i Syrien är jämfört med USA/NATO/Norge/Saudiarabien/FN?

KimE
10/13/15, 3:59 PM
#2

Usa bombat 8 mål per dag i genomsnitt under ett år i syrien ryssland ca 3ggr så många i tre veckor. ryssland har tillfört assad regimen pansarfordon usa/saudiarabien har tillfört rebeller TOW pansarvärnsmissiler.

Cojimar
3/23/22, 7:40 AM
#3

2022 Streamingjätten Spotify anklagas för att fortsätta vara en kanal för rysk propaganda, trots att man tidigare meddelat att man avslutat alla förbindelser med Ryssland, enligt Dagens P.S.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den svenska streamingjätten Spotify har podcasts från det ryska utrikesministeriet med propaganda om "avnazifieringskampanjen" i Ukraina.
Cojimar
3/27/22, 8:02 AM
#4

I norska Finnmark bor det närmare tusen ryssar, och det har uppstått spänningar mellan de som är emot den ryska invasionen av Ukraina och de som stöder Putin. De senare verkar föredra de hårt kontrollerade ryska medierna istället för att ta del av vad som rapporteras i västliga medier, konstaterar NRK.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina-krigen har ført til konfrontasjoner mellom russere i Finnmark som er for eller imot krigen. Under en markering i Vadsø viste enkelte russere sin støtte til invasjonen.
Cojimar
4/22/22, 12:19 PM
#5

En professor på Linnéuniversitetet i Växjö har spridit vad som uppenbarligen varit rysk krigspropaganda på YouTube och Telegram, men från universitet säger man att man inte kan agera eftersom mannen inte gjort det under tjänstgöring.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj är nazist och den ukrainska staden Lviv bör försvinna från jordens yta.Det är ord som hade kunnat vara hämtade ...
Cojimar
5/3/22, 8:42 AM
#6

Lars Wilderäng på sajten Cornucopia uppmärksammar en rysk kampanj där svenska folket utmålas som nazister.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I Ryssland har Kreml dragit igång en reklamkampanj där Sverige utmålas som nazister. Detta är alltså samma retorik som användes mot Ukraina inför anfallet mot Ukraina. Annonser har dykt upp på bland annat busshållplatserna i Moskva.
  • Redigerat 5/3/22, 8:42 AM av Cojimar
Annons:
Cojimar
5/18/22, 6:47 AM
#7

#6 Anders Westholm, professor emeritus i statskunskap vid Uppsala universitet, skriver på Expressens debattsida att Putinregimens retorik där man utmålar sina motståndare som nazister inte har den verkan propagandisterna avsett.

"Frågan är också om inte Putinregimen till sist gått för långt i sina försök att stämpla hela omvärlden som nazister. Det vittnar om desperation när man som Lavrov 1/5, med hänsyftning på Zelenskyjs judiska påbrå, påstår att judar ofta är de värsta antisemiterna, när man som ryska UD sedan påstår att Israel går nazismens ärenden och när även Astrid Lindgren anklagas för att vara nazist. Ett och annat om vad nazism faktiskt är torde trots allt vara känt även i Ryssland och Astrid Lindgren är en synnerligen folkkär författare inte bara här utan också där."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Propagandan har såväl sitt pris som sina begränsningar. Frågan är om inte Putinregimen till sist gått för långt i sina försök att stämpla hela omvärlden som nazister, skriver professor emeritus Anders Westholm.
Upp till toppen
Annons: