Annons:
Etikettmodernakonflikter
Läst 650 ggr
[Jimmy.L]
5/1/15, 7:40 PM

Hopplöst krig som få ville ha -- del 2

Del 1 hittar ni här

Annons:
Magi-cat
5/1/15, 7:51 PM
#1

Varför låste du tråden???


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
5/1/15, 7:56 PM
#2

#1 Här har vi maxgräns på 50 inlägg i trådarna. 

Och du kallade det jag skrev för skitsnack läs då ditt inlägg #44 i denna tråd http://militarhistoria.ifokus.se/discussions/53d87d7c8e0e7471020001f7-atombombsflygare-dod-blev-93-ar

Även ditt inlägg i #51 så slår du bort fakta.

[Söderort]
5/1/15, 8:29 PM
#3

#1 Dåligt av dig att beskylla andra för något man inte har skrivit inte heller klarar du av att svara på våra frågor istället kommer med uttalande som ingen har sagt i denna tråd men man kan ju inte förvänta sig bättre när dina svar i den tråden http://militarhistoria.ifokus.se/discussions/53d87d7c8e0e7471020001f7-atombombsflygare-dod-blev-93-ar var att kasta skit på USA trots dom befriade miljoner människor som våldtogs och avrättades. Istället tar du Japanska massaker i försvar och försvarar att man skulle offra miljoner till. 

Och nej jag har inte försvarat USA handling i Vietnam det var för jävligt att man mördade civila i Vietnam och dom borde ha straffat soldaterna som låg bakom det. USA borde ha fått stå för kostnaden att sanera efter sig och be om ursäkt samt ersätta familjerna ekonomiskt.

Magi-cat
5/1/15, 8:36 PM
#4

Och här beskylls jag för att: "Du i en annan tråd om kärnvapen mot Japan försvarade deras våldtäkter, massavrättningar och tortyr."

Vem av er kan ärligt, uppriktigt och på fullaste allvar säga att ni tror det??

Jag är emot atomvapen. Jag är emot krig. Så är det med det.

#3 Det sista stycket var äntligen klargörande! Utmärkt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
5/1/15, 8:45 PM
#5

#4 Då återstår det att du förklarar dig i den tråden. Jag tycker det är respektlöst mot offren som våldtogs utsattes för svält och misshandel och dom 20 miljoner kineser som dödades och lägg till dom andra länderna där civila sågs som undermänniskor och behandlades som slavar.

http://militarhistoria.ifokus.se/discussions/545b60dfce12c47e0900a452-atombombsflygare-dod-blev-93-ar-del-2

Magi-cat
5/1/15, 8:46 PM
#6

Och här i förra tråden drar JimmyL fram begreppet "konspirationsteorier" - när jag länkat till Wikipeida….#39 (När du själv länkar till wiki duger det dock…)

Visst är det svårt ibland att veta vad som är exakt rätt, men i Tonkin-frågan talar mycket för att det inte gick till så som USA hävdade vid tillfället. Utan att det är en konspirationsteori, i så fall har ordet helt urvattnats.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/1/15, 8:48 PM
#7

#5 Det som återstår för dig är att svara på frågan i #4 och be om ursäkt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
5/1/15, 8:50 PM
#8

#5 Du kommer inte få en förklaring allt är USA fel även japans slakt och mass våldtäkter under WW2 USA är den onda skurken.

Magi-cat
5/1/15, 8:51 PM
#9

#8 USA är det enda land som fällt atombomber! Ursäktar du det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
5/1/15, 8:53 PM
#10

#8 Du har rätt tyvärr japanernas grymma metoder är inget i mot USA: grymheter enligt vissa. Vad gör 20 miljoner kineser mer eller mindre det finns ju så många av dom 🤦‍♂️.

[ludden]
5/1/15, 8:55 PM
#11

#9 Japanerna våldtog 100.000 barn och kvinnor och dödade mer än 20 miljoner kineser.

[Söderort]
5/1/15, 8:59 PM
#12

#11 Fel det var bara 200.000 som våldtogs.

"Under andra världskriget kidnappade japansk militär och polis uppskattningsvis 200 000 koreanska kvinnor i åldrarna 10- 30 år. Dessa hölls under bestialiska förhållanden som sexslavar för att tillfredsställa de japanska soldaternas sexuella behov. Kvinnorna misshandlades, torterades, svalt och utsattes för aborter utan bedövning. Upp till 50 våldtäkter per dag kunde vissa kvinnor utsättas för. Det rör sig sannolikt om världshistoriens mest omfattande massvåldtäkt och ett krigsbrott som i sitt graverande allvar kan jämföras med Förintelsen. Att den varit så nedtystad är förbluffande. Nu har tre överlevande kvinnor vittnat i USA om illdåden och kräver en offentlig ursäkt, en sådan har nämligen ännu inte getts. - See more at:http://politiskfilosofi.com/2007/02/21/japanskrigsbrott/#sthash.fJrWSvQA.dpuf

Och det är bara en bråkdel sen finns även Nanjingmassakern på 30-talet i Kina där 20-80.000 kvinnor våldtogs av japanska soldater. "

[ludden]
5/1/15, 9:06 PM
#13

#12 Och vissa anser att atombomben var värre än vad dessa kvinnor och barn fick utstå hemskt.

Annons:
Magi-cat
5/3/15, 3:27 PM
#14

Guillou 🏆:

"Just den propagandamyten, att det var USA som räddade Europa från nazismen, lever och frodas än i dag bland borgerliga politruker och ­debattörer. Det är en hållning som mer liknar politisk fanatism, eller ­religiös tro, snarare än vanlig enkel historiekunskap."

"Och det var just denna vanföreställning om vår tacksamhetsskuld till USA som ledde borgerligheten och den äldre generationen inom ­socialdemokratin käpprätt fel under Vietnamkriget. USA kunde inte ha fel. Om USA bombade vietname­siska risbönder så var det rätt. Följaktligen var kritik mot USA:s krigsförbrytelser i Indokina - man dödade över tre miljoner människor - orättfärdig kritik. Och de som framförde sådan kritik måste man avfärda som kommunister."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article20728505.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
5/3/15, 6:28 PM
#15

Han är den sista jag skulle lita på 😂.

Han är ett stolpskott :

 "Just den propagandamyten, att det var USA som räddade Europa från nazismen, lever och frodas än i dag bland borgerliga politruker och ­debattörer. "

Hur kan man skriva sådant smörja? 

Stalins produktionsapparat skulle däremot ha stått stilla utan hjälp med transporterna från de allierade. Hela 80 procent av alla nya lok och tågvagnar kom från väst, och samma sak gällde för 92 procent av alla järnvägsskenor. Röda arméns offensiver under krigets sista år skulle inte heller ha varit möjliga utan hjälp. Soldater, kanoner och utrustning transporterades på framför allt amerikanska lastbilar, vars kvalitet vida överträffade de ryskas.

Sovjetunionen fick också råvaror, medicin, livsmedel – och skor. Under andra världskriget tog landet emot 15 miljoner par skor från väst.

http://varldenshistoria.se/fraga-oss/hur-mycket-krigsmateriel-fick-sovjetunionen

Magi-cat
5/3/15, 9:50 PM
#16

Guillou har sina sidor, men här fick han in en fullträff!🏆😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
5/4/15, 7:46 AM
#17

#16 Vilken fullträff att han ljuger om historien? Att Aftonbladet kan låta han skriva sådant skräp utan fakta koll trodde jag inte.

Erik Helmerson: Guillou svamlar om Sovjet

Magi-cat
5/4/15, 7:54 AM
#18

#17 Och det han skriver om Vietnamkriget?  

Svara på #4 förresten. En ursäkt vill jag ha!

Varför röstades mitt #52 bort förresten? Det verkar inte vara återpublicerat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/4/15, 8:00 AM
#19

ur artikeln, av Guillou:

"Det kallades dominoteorin, tanken att om den kommunistiska ­befrielserörelsen som bekämpade militärdiktaturen i Sydvietnam ­segrade så skulle Vietnam ”falla”. Och därefter skulle grannländerna ”falla” som dominobrickor. För att rädda de indokinesiska nationerna från att bli kommunistiska skulle man alltså ösa brandbomber över deras byar tills de blev demokratiska. Det är en tankegång som bara kan sluta på ett sätt, i en av de mest cyniska paroller som någonsin ­formulerats: ”Hellre död än röd.”"

Kunde inte sagt det bättre själv.

Och tänk:

"över 50 000 människor på Norra Ban­torget för att fira det hart när otroliga, vietname­sernas militära seger över super­makten USA. "

Helt fantastiskt! Men att "vi" inte lärt av historien, i alla fall inte tillräckligt för att stoppa krigets vansinne, stämmer, tyvärr…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
5/4/15, 8:01 AM
#20

#18 Jag ger gärna en ursäkt till dig. Vore ju även bra om du kunde förklara dig hur du ser på japanernas massvåldtäkter på barn och kvinnor samt utrotning på miljoner människor i den andra tråden  utan att skuldbelägga USA i den frågan. Både jag och medlemmar här blev mycket förvånad hur du viftar bort något som kan jämföras med utrotningen av judarna.

Annons:
Magi-cat
5/4/15, 8:22 AM
#21

#20 Kallar du det ursäkt???

Du säger ju ungefär samma sak igen!

Jag vet inte varför du har ett sånt behov av att svärta ner mig på det där sättet och påstå saker som du innerst inne förstår är helt väsensskilt från mig. Jag kallades "blodtörstig" (när jag är emot fällande av atombomber!!!) i den tråden om atombombsflygaren och flera av mina inlägg togs bort, och nu viftar jag bort… (se ovan) .

"Konspirationsteorier" pratade du om i förra tråden, sjukt nog när jag citerade Wikipedia och "konspirationsteorier" skulle jag inte komma med på Politik - när jag hyllade, gissa vem, jo Margot Wallström!

Vad håller du - egentligen - på med?

Du får en chans till att räta upp dig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
5/4/15, 8:33 AM
#22

#21 Du viftar bort att 200.000 barn och kvinnor våldtogs flera gånger och att foster skars bort på kvinnor som levde.  Även att japanerna mördade civila och utförde tortyr på krigsfångar japan vägrar be om ursäkt för våldtäkterna än idag det viftar du bort och tycker att atombomberna var värre. Alla som har läst om andra världskriget och läst om vad japanerna gjorde förstår att atombomberna var nödvändigt. Du tycker ju att man skulle offra 5 miljoner människor till på en markoffensiv i Japan för att få dom att kapitulera där ca 4 miljoner skulle bli barn, kvinnor och män.

Magi-cat
5/4/15, 8:47 AM
#23

#22 JimmyL, jag kommer, i likhet med många andra,  aldrig att försvara atombomberna mot civila (eller atomvapen över huvud taget med allt vad den hanteringen förorsakat), aldrig, aldrig någonsin!

Det förvränger du (och nu förstår jag att det är avsiktligt) till att jag skulle "vifta bort" alla andra illdåd som begåtts. Det är djupt beklagligt att du väljer att uppträda på det där falska sättet och jag förstår inte vad du får ut av det.

Tänk efter själv vad kärnvapen gör med jorden och mot människor.

(Även om den här tråden skulle handla om Vietnamkriget…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
5/4/15, 9:10 AM
#24

#23 Så 200.000 barn och kvinnor som våldtogs och dom som blev gravida och som sedan skars upp är inte värda något samma sak med 20 miljoner kineser som dödades eller engelska, amerikanska krigsfångar som svalt till döds eller som tvingades arbeta sig till döds var inte värda något offren för atombomberna är mer värda än dessa civila och soldater som dog under vidriga förhållanden. Ca 200.000 människor dog av atombomberna det är betydligt mindre än vad japanerna dödade civila kineser som var ca 20 miljoner. Lägg även till dom civila som dog i andra länder där japanska soldater drog fram.

Upp till toppen
Annons: