Annons:
Etiketteruniformermateriel
Läst 1885 ggr
[Jimmy.L]
2015-03-03 13:47

Uppmanas inte bära uniform --del 2

Vi fortsätter diskussionen här 

Del 1

Annons:
Maria
2015-03-03 13:50
#1

Då får jag väl fråga igen. Vad är syftet med tråden? Är det inte bra att arbetsgivaren är uppmärksammad på att det föreligger en risk?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2015-03-03 14:02
#2

#1 Jag gissar efter som denna sajt har en intresse för Försvarsmakten så postas det mycket artiklar om just händelser med anknytning till försvaret.

Maria
2015-03-03 14:14
#3

#2 Ja, det kan ju t.om. jag räkna ut😉 men jag undrar fortfarande samma sak.

Är det inte bra att arbetsgivaren är uppmärksam?

Vad kom kränkning in i bilden? (från andra tråden)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2015-03-03 14:27
#4

#3 Jag tycker det är bra att man är rädd om sin personal men samtidigt är det en säkerhetsfråga med, jag tycker inte detta skulle läcka ut till media det kan ju leda till att hotbilden blir värre än vad den är. 

Resten vet jag inte hur det kom in men så är det på forum det kan snabbt byta riktning.

Maria
2015-03-03 14:48
#5

Då får jag tacka för svar.

Det var ju inte du som talade om kränkning heller så jag ger mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2015-03-03 20:05
#6

Det finns enligt Must ingen anledning att förändra, dölja eller minska den exponering Försvarsmaktens personal har i sitt dagliga arbete, det menar chefen för förbandsproduktion general Karl Engelbrektson angående den diskussion som uppstått kring uniforms bärande på allmän plats.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/03/vad-galler-for-uniform-pa-allman-plats/

Annons:
[Björn.B]
2015-03-04 11:18
#7

#3 Jag uppfattar det att inlägg 1 och 2 anser att det finns människor som känner sig kränkta av en uniform. Hur människor kan bli det förstår jag inte.

Maria
2015-03-04 15:47
#8

#7 Hur du kan läsa och tolka det så förstår inte jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Björn.B]
2015-03-04 15:54
#9

#8 Läs det igen som postades 

#1 skriver

Oj, aldrig ens tänkt tanken på att någon skulle bli irriterad av en militäruniform, men det är klart det finns folk till allting!

#2 skrev

jag har inget emot militären men man behöver ju inte skylta om att man är soldat.

Maria
2015-03-04 15:57
#10

#9 Jag läser och läser😉 men hur du kan tolka in ordet kränkt idet är för mig en gåta.

Det är väl en enorm skillnad mellan irriterad och kränkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Björn.B]
2015-03-04 16:30
#11

#10 Är det hur många människor har du träffat som har varit irriterad på folk som bär uniform som samtidigt kan ha känt sig kränkt har du stor erfarenhet av detta?

Maria
2015-03-04 16:33
#12

#11 Herregud, det är inte ens jag som skrivit det.

Jag har ingen som helst erfarenhet av detta. Jag bara blev så förvånade över hur man kan tolka  det som skrivits så som du gör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Björn.B]
2015-03-04 16:38
#13

#12 Det är min tolkning sen ser försvarsmakten inga problem att man bär uniform.

Annons:
Maria
2015-03-04 16:42
#14

Det känns som om jag gett mig in på minerad mark😉

Jag hamnade här som sagt av en slump och har delgett mina tankar och har väl knappast något mer att komma med än att jag tycker att försvarsmakten i detta fall agerat som en vettig arbetsgivare som tagit hot på allvar och gått ut med en uppmaning eller varning eller vad man nu vill kalla det.

Här inne kan ju ord som irriterad helt plötsligt bli kränkt osv. så det gäller kanske att helgardera det man skriver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Björn.B]
2015-03-04 16:50
#15

#14 Nej det handlar ju om att gräva upp fakta och tydligen var man för snabba att säga att det finns en säkerhetsrisk att bära uniform till och från arbetet. iFokus är inte det enda stället jag läser och skriver på. 

Förstår inte varför du kommenterar som du gör i slutet av ditt inlägg 😮

[Jimmy.L]
2015-03-04 16:53
#16

#14 Vad menar du med det sista? Hit är alla välkomna att skriva vad dom än tycker om försvaret eller militärt.

Maria
2015-03-04 16:59
#17

#15,16 Eftersom ingen har skrivit någonstans om kränkning utan ordet var irriterad så menar jag att det kanske är bästa att vara övertydlig.

Tydligare än så kan jag nog inte bli.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2015-03-04 17:01
#18

#17 Nu gör ju dom sin tolkning av inläggen det får man respektera även om man inte delar den. Så är det på forum att alla har olika syn på saker o ting.

Åter till ämnet det har spårat ut från ämnet.

Cindy S
2015-03-04 19:52
#19

Är det så att man i artikeln är orolig att militärt folk i uniform ska bli trakasserade av civila? Verbalt och fysiskt?

Jag bara spekulerar i vad hotbilden kan vara, men det kanske är samma som mot poliser? Att idioter kastar hårda ord och ibland stenar?

I sådant fall, en parallell(inte direkt jämförelse) som KANSKE kan dras är till lättklädda tjejer. Det finns en hotbild mot alla kvinnor, men många att kvinnor som är klädda "fel" provocerar folk, och de kan bli trakasserade. Kan det vara en liknande varning detta, att det kan "gå illa" för de i uniform? Att problemet inte är att man gör något fel i att klä sig på ett visst sett, men att man blir varnad för vad idioter kan göra? Att ingen värdering finns i varningen i artikeln, bara ett konstaterande om att det finns idioter?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Jimmy.L]
2015-03-04 20:07
#20

#19 Nej det finns inget sådant hot Försvarsmakten säger även att man inte finner sådana hot se inlägg #6 i denna tråd.

Annons:
Vanja
2015-03-04 22:05
#21

Militären kan alltid göra människor förbannade, oftast för att de är okunniga och tror att Svenska soldater är djävulens söner eller liknande. 

men så är det ju inte riktigt :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Cindy S
2015-03-05 04:22
#22

#19

Finns det några spekulationer om vad chefen för förbandsproduktion i sådant fall menar när han "konstaterar samtidigt att man som enskild inte ska utsätta sig för onödig risk.

– Det är ju precis som att det kan vara onödigt att sätta på sig bortalagets halsduk och sedan ställa sig i hemmalagets klack. Man måste, precis som i många andra sammanhang, tänka efter före."

Hen verkar tro att det finns en risk. Men det finns alltså inga konkreta hot säger andra?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Jimmy.L]
2015-03-05 08:05
#23

#22 Försvaret har ju höjt hotbilden på en femgradig skala till tre om det har och föra med saken att göra vet jag inte, men det uttalandet du nämner fick samtidigt mycket hård kritik på sociala medier av många ur försvarets anställda vilket man backade lite från. Och många människor har visat sitt stöd och hyllar dom som går med uniform till och från sitt arbete.

[Söderort]
2015-03-10 11:30
#24

Vi lever i en tid av oro där det är avgörande att våra soldater och sjömän utstrålar styrka, säkerhet och trygghet. Rådet till de anställda borde varit omvänt: Bär uniform ofta och med stolthet. Ni utgör den yttersta garantin för landets säkerhet, ju sämre läget i nationen blir desto viktigare är det att ni fortsätter bära uniformen rakryggat. 

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2015/03/gastinlagg-uniformen-star-for-sakerhet.html

Bästa jag har läst.

ElLobo
2015-03-10 11:59
#25

#24: Håller med!

[Jimmy.L]
2015-03-10 13:51
#26

#24 Ett bra inlägg tyckte jag.

Reuter
2018-08-20 21:14
#27

Har inte läst alla inlägg, men jag kan inte förstå varför man bryr sig om någon misstycker. Skulle tvärtom tro att de flesta är positiva. 1978 var det Inte speciellt populärt. Har suttit på tåg, i uniform. Jag hade vuxit ur jeansen! Alla tjejer var emot (mig) . Jag var yrkesmördare eg motorman.. Knecktajävel hörde jag äldre säga. Det var inte punk!

Annons:
[Göstage]
2018-08-20 23:41
#28

När jag gjorde lumpen 1970 sammanföll det med reformen att man fick vara civil när man lämnade och anlände regementet, dessförinnan var man tvungen att ha uniformen på. Det hände att jag liftade de tre milen hem, och det visade sig att det var lättare att få lift i permisuniformen än när man var civilklädd, något som övriga liftande kompanikamrater också noterade så vi fortsatte att vara uniformerade när vi skulle lifta. Det hände aldrig att någon var otrevlig, och det var ändå åren efter 68-revolten.

Upp till toppen
Annons: