Annons:
Etikettmarinen
Läst 647 ggr
[ludden]
6/14/14, 7:57 PM

Rysk ubåt bröt vattenytan nära kryssningsfartyg

I Finska viken fick passagerarna en ovanlig upplevelse när en rysk ubåt bröt vattenytan.

Artikeln är på finska.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288701464366.html

Annons:
[Göteborgaren]
6/15/14, 10:56 AM
#1

Förvånad skulle jag med tycka det vara. Lite konstigt att man väljer dyka upp nära ett kryssningsfartyg.

[Jimmy.L]
6/15/14, 3:35 PM
#2

Trevligt att få se en rysk ubåt dyka upp.

[T-Johan]
6/15/14, 4:28 PM
#3

När jag gjorde lumpen var det alltid, alltid en katt o råtta lek mellan ubåtarna och ytfartyg inne i skärgården. Om vi skulle till Strömmen från Vitså (Horsfjärden) stack alltid ubåtarna före ytfartygen. Sen la dom sig på botten via sidan om farleden och väntade på ett förutbestämt fartyg. När fartyget väl kom gjorde man en statisk uppstigning, dvs gjorde ubåten lättare än vattnet. Och vist fick man sig ett gott skratt på andras bekostnad som blev helt skräckslagna när dom såg hur vattnet börja "koka" av all luft som släpptes ut. Och så dök ubåten upp bara ett stenkast från den fridfulla skärgårds idyllen. Vid ett tillfälle svängde vi nästan 90 grade i en farled (militär). Och när vi var klara med giren, såg vi två toppless brudar som sola på klippan nära vattnet. Grejen var att dom vinkade, men inte åt oss. Ubåten hade lagt sig neranför samma klippa och inte tagit ner periskopet. Lite smått bortgjorda gick upp till ytan. Ja, ja dessa lumparhistorier. Det var nog ingen tillfällighet att den ryska ubåten dök upp intill ytfartyget. Det är en del i övningen att ha 100 koll på vad som rör sig på ytan, och då på metern när.

[ludden]
6/16/14, 7:45 AM
#4

Fast att dyka upp nära kryssningsfartyg är nog ingen merit för en atomubåt man röjer sin position hade jag varit ubåtskapten hade jag legat och övat under ytan och följt efter fartygen i området och gett besättningen en bra utbildning till att lyssna på fartygs ljud.

[T-Johan]
6/16/14, 8:29 AM
#5

Atomubåtar lever sitt eget liv, med sina speciella villkor. Vanliga ubåtar anpassade till Östersjön har lite andra villkor och givet vis uppdrag. Ubåtar anpassade för underrättelse uppdrag måste ha 100 koll på allt, på vattnet, i vattnet och viss mån ovan vattnet. Det är ju därför ubåten är så fruktad. Och det är väl allmänt känt att Svenska ubåtar var Warsavapaktens hjärnspöke under kalla kriget.

Annons:
[Göteborgaren]
8/31/14, 5:33 PM
#7

Nu när övningen i Östersjön dar igång kommer det säkert bli mer ryska spaningsverksamhet.

[Jimmy.L]
9/1/14, 7:45 AM
#8

Det blir det säkert.

[Jimmy.L]
5/4/15, 11:40 AM
#9

En ubåt observerades på internationellt vatten i Finska viken natten till måndagen. Det var en sjöman på ett fraktfartyg som gjorde iakttagelsen och lyckades också ta några fotografier på ubåten.

Svenskayle

[ludden]
5/5/15, 5:55 PM
#10

Det kommer att öka så vi kommer få se fler ubåtar i viken.

Upp till toppen
Annons: