Annons:
Etikettmarinen
Läst 5078 ggr
[julatopp7018]
3/11/13, 2:37 PM

2. kl ubåtar

När man beställde Hvalen så bestämde man sig för att dela upp ubåtarna i två olika kategorier. 1. klass för större ubåtar för havsoperationer och 2. klass för mindre ubåtar längs kustnära uppdrag. 2. klassubåtarna som Hajen döptes om till Ub No 1.

Under 1907 tog man fram en plan för en serie om tre andra klass ubåtar och 1908 gjorde man en beställning på ubåtar till Motala verkstad. Ubåtarna byggdes efter erfarenhet från Hajen men de fick större och sjödugligare skrov och ett större torn. Dom fick den nya diselmotorn som var en ny uppfinning. Även om Hajens fotogenmotor var driftsäker så var man tvungen att värma upp den med blåslampa i uläge vilket gjorde att besättningen fick sämre med luft.

Under 1912 kom man att beställa två andra klassens ubåtar till och i stället för nummer fick dom namn för att inte avslöja hur många ubåtar Sverige hade under första världskriget. Laxen och Gäddan rustades med periskop från en firma i skottland och dom levererade periskop till Västergötlandklassen 70 år senare. Andra klass ubåtarna var lyckade och användes för att utbilda ubåtsofficerare.

Foto: commons.wikimedia

Annons:
[Jimmy.L]
3/11/13, 7:55 PM
#1

Intressant läsning 👍

Upp till toppen
Annons: