Kustartilleriet

Militärolyckan på Gotland 1997

2013-02-28 09:29 #0 av: julatopp7018

Andra batteriet vid Fårösunds marinbrigad övade kolonnkörning på norra Gotland 21 april 1997 då ett terrängfordon kolliderade med ett träd. Två personer klämdes fast i fordonet medan en omkom. Den andra satt fast med benet men räddades genom att hans kamrater högg av honom högerbenet med en yxa. De värnpliktigas insatser under olyckan har genererat ett flertal utmärkelser och priser.

Bildtext...

Klockan på olycksdagen är strax efter 15.00 på eftermiddagen den 21 april 1997. Värnpliktiga från FMB, Fårösunds marinbrigad, Gotlands kustartilleriregemente i Fårösund på norra Gotland övade en kolonnkörning med terrängbil 11. 

 En av bilarna från militärkolonnen gick av vägen och kolliderade med en tall. I bilen satt två värnpliktiga, Fredrik Martinsson, 19, från Finspång och Jonas Gredenmo, 19, från Stockholm. Bara sekunder efter kollisionen med trädet slog det upp lågor och båda två satt fastklämda. Flera värnpliktiga sprang fram med brandsläckare och försökte släcka branden i motorn. Fordonets motor gick inte att stänga av och pumpade ut bensin vilket fick lågorna att fortsatta slå upp. Med hjälp av yxor, spadar och spett försökte man få upp passagerardörren för att hjälpa Gredenmo ur fordonet men det var omöjligt att få upp dörren. Martinsson hängde med kroppen utanför dörren med högerbenet som satt fastkilat mellan förarsätet och den knäckta styrstången.

Två värnpliktiga, Kasper Pettersson och Daniel Müller insåg att det inte fanns någon annan möjlighet att rädda Martinsson än att hugga av honom högerbenet. Martinsson hörde sina kamrater diskutera hur de skulle få loss honom. Han befann sig då i chock och skrek att han ville försöka igen att ta sig ut. Det brann just då på hans ben och rygg och det droppade plast från instrumentbrädan ner på hans vänsterben.  Kasper Pettersson och Daniel Müller hittade en yxa utan egg som var från 1967 och Müller började hugga. Man bestämde sig för att kapa benet strax under knäet för att i framtiden lättare skulle kunna fästa en protes. Pettersson och Müller fick turas om att hugga och båda fick brännskador i ansiktet och på händerna. Martinsson kände ingen smärta, bara att slagen träffade och när benpipan till slut gick av. Det skulle dröja tio minuter i det brinnande infernot innan Martinsson var fri Pettersson lade om benpipan med sitt första förband. Efter ca fem minuter kom ambulansen. Bilen var då helt övertänd och Gredenmo dog i branden.

Martinsson fördes i ambulans till Visby lasarett, han hade tredje gradens brännskador och ett avhugget ben. Han flögs senare till Universitetssjukhuset i Linköping. Martinsson blev sövd i tio dagar och när han vaknade mindes han direkt vad som hade hänt och förstod att Gredenmo inte hade klarat sig. Efter ett par veckor fick Pettersson och Müller träffa Martinsson vid sjukhussängen. Det tog tre stora operationer för att täcka de 32-procentiga brännskadorna med ny hud och efter ett antal månader på sjukhus kom Martinsson tillbaka till verkligheten, men en protes istället för sitt högerben samt med stora ärr på armarna och bålen. Han genomgick en intensivt rehabiliteringstid för att bygga upp sin kropp igen. Året efter återvände alla tre till platsen för olyckan på Gotland.


 

För sin insats fick Pettersson och Müller senare motta en medalj: Guld i femte storleken för berömlig gärning. Medaljen delades ut av dåvarande försvarsministern Björn von Sydow.

År 1997 mottog Pettersson och Müller belöningsmedaljen Pro Merito av Tempelherreorden för sin insatser.

Den 16 december 2007 mottog Pettersson och Müller priset Svenska hjältar i Stockholm med juryns motivering: "Kasper Pettersson och Daniel Müller är Svenska Hjältar 2007 för att de med stor sinnesnärvaro räddade livet på en kamrat. Deras ingripande saknar motstycke".

En minnestavla har rests på olycksplatsen där de står följande: "Vid en tragisk trafikolycka på denna plats förolyckades Jonas Gredenmo och skadade Fredrik Martinsson svårt. Genom heroiska insatser framförallt av Kasper Pettersson och Daniel Müller kunde Fredrik räddas till livet. Denna sten är rest för att hedra de inblandades insatser, och att minnas Jonas Gredenmo. Värnpliktig och Kamrat. Chefen 2:a batteriet"

Källa wikipedia

Foto

Anmäl
2013-02-28 15:53 #1 av: Jimmy.L

Hemsk olycka.

Sajtvärd för militärhistoriamoped, Sport och Mina foton 

No stress cabo verde  

 5 dagar kvar till kryssning på Göta Kanal!

Anmäl
2013-03-01 15:43 #2 av: ElLobo

Mycket hemsk olycka, men det var ett mycket rådigt ingripande från hans kamrater.

Anmäl
2013-03-02 08:21 #3 av: Jimmy.L

Ja verkligen, men kom man fram till vad som ledde till olyckan?

Sajtvärd för militärhistoriamoped, Sport och Mina foton 

No stress cabo verde  

 5 dagar kvar till kryssning på Göta Kanal!

Anmäl
2013-03-02 08:48 #4 av: ElLobo

Jag minns inte att jag har läst något om vad som orakade det hela.

Anmäl
2013-03-02 09:49 #5 av: Jimmy.L

Jag får sätta mig och leta lite.

Sajtvärd för militärhistoriamoped, Sport och Mina foton 

No stress cabo verde  

 5 dagar kvar till kryssning på Göta Kanal!

Anmäl
2017-04-21 08:25 #6 av: Jimmy.L

21 april är det exakt 20 år sen militärolyckan där en värnpliktig omkom och en skadades allvarligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6678333

Sajtvärd för militärhistoriamoped, Sport och Mina foton 

No stress cabo verde  

 5 dagar kvar till kryssning på Göta Kanal!

Anmäl