Alouette III
SA 316 Alouette III är en utvecklad version av Alouette II och har en större karbin, starkare motor,förbättrad utrustning och bättre prestanda.
Foto wikipedia
Alouette III kom att flyga första gången 1959, SA316A har en 570 hk Artoustemotor, SA 316B har en förbättrad transmisson och större lastförmåga. Den Indiskbyggda Alouette III går under namnet Chetak medans den rumänskbyggda har namnet IAR 316B. Dom schweiziska SA 316B har modifierats med NVG-kompatibel förarkarbin.
Alouette III används för lätt attackuppgifter, transport, flygräddning, ubåtsjakt, ambulansuppgifter mm. Den kan även rustas med räddningsvinsch som kan lyfta 225 kg. mer än 1 900 helikoptrar har tillverkas och har används i 74 länder.
- Längd 10,01 m
- Last yttre 300 kg
- Last inre 750 kg
- Räckvidd 605 km
- Radar nav och spaningsradar OMEGA ORB 31.
Källa wikipedia
Måste vara en av dom mest sålda vispen som har funnits?
#1: Nej, Alo III ligger rätt långt bak i listan med sina 2 000+. Flest tillverkade helikoptrar är sovjetiska/ryska Mil Mi-8 med 17 000 tillverkade och som fortfarande tillverkas. Sedan följer Bell UH-1 Iroquois med dryga 16 000 tillverkade exemplar.
Det var som katten
Som jämförelse kan nämnas att när det gäller vanliga flygplan leder Cessna 172 med sina 43 000+ tillverkade och produktionen fortsätter.
Används denna modell än idag?
#5: Javisst, i drygt 50 länder.
50 Länder? Det är väldigt många.
Och det är ytterligare knappa 30 länder som tidigare har haft den i sina försvar.
Ingen dålig export för den här helikoptern.
Nej, den är riktigt välspridd.