Annons:
Etikettflygvapnet
Läst 5091 ggr
[julatopp7018]
11/6/12, 4:30 PM

Sikorsky CH-53 Sea Stallion

Sikorsky HH-53 Sea Stallion är en tung transporthelikopter utvecklad av Sikorsky för USA:s marinkår.

När USA:s flotta tog SH-3 Sea King i tjänst i början av 1960-talet begärde marinkåren en mer fältmässig variant för sina behov. Den skulle kunna transportera en hel marinpluton i kabinen eller en artilleripjäs eller terränglastbil som hängande last. Den skulle ha fällbar akterramp som dessutom skulle kunna användas när helikoptern landat på vattnet. Den arméanpassade varianten av Sea King (S-61R) var för liten och hade för klena motorer, men gav ändå värdefulla erfarenheter.

För att möta marinkårens krav konstruerade Sikorsky en förlängd version av S-61R med motorer och rotorsystem kopierade från ”den flygande lyftkranen” Sikorsky S-64 Skycrane. Rotornavet konstruerades om för att göra bladen fällbara. Resultatet blev en kraftfull transporthelikopter som antogs av marinkåren trots stenhård konkurrens av Boeing CH-47 Chinook.

I september 1966 beställde USA:s flygvapen en serie helikoptrar med starkare motorer, lufttankningsbom, fälltankar, defensiv beväpning och räddningswinch för att ersätta HH-3E Jolly Green Giant som flygräddningshelikopter. Dessa fick beteckningen HH-53B Pave Low. Det visade sig snart att det var ett stort handikapp att de var begränsade till dagsljusflygning vilket ledde till att helikoptrarna efter hand försågs med FLIR och terrängföljande radar.

Israel

I augusti 1968 köpte Israel ett antal CH-53 som började levereras i september 1969. Under utnötningskriget mellan Israel och Egypten användes helikoptrarna i december 1969 i operation Rooster där israeliska specialstyrkor anföll och övertog en egyptisk radarstation som sedan flögs till Israel av Sea Stallion-helikoptrar. Under oktoberkriget användes helikoptrarna för reguljära transportuppdrag, framför allt flygtransport av artilleripjäser och för flygräddning.

En CH-53D demonstrerar sin förmåga att fälla facklor.

Suez och Persiska viken

Efter oktoberkriget stationerade amerikanska flottan 1974 tolv RH-53D ombord på USS Inchon och USS Iwo Jima i östra Medelhavet för att svepa suezkanalen fri från minor (operation Nimbus Star).

Divisionen fick återvända till mellanöstern 1987 för att svepa minor i Persiska viken under operation Earnest Will.

Två CH-53 klara att starta ombord på USS Bonhomme Richard.

Iran

Eftersom USA hade stött shah Mohammad Reza Pahlavi gick revolutionärer under iranska revolutionen till angrepp mot USA:s ambassad i Teheran och tog ambassadpersonalen som gisslan. Därför genomförde USA i april 1980 Operation Eagle Claw där gisslan på ambassaden skulle fritas med våld. De flesta helikoptrarna lyckades landa på den improviserade flygbasen Desert One inne i Iran där de skulle fylla på bränsle som transporterats dit av Hercules-flygplan. Dessvärre råkade flera av helikoptrarna ut för mekaniska fel och andra olyckor som gjorde att operationen måste avbrytas.

Källa sv.wikipedia

Annons:
[Jimmy.L]
11/6/12, 5:56 PM
#1

Den är väldigt bred.

[Björn.B]
11/6/12, 7:35 PM
#2

Den här är väl ersatt av den andra?

[julatopp7018]
11/6/12, 7:52 PM
#3

Av super ja!

[Björn.B]
11/7/12, 9:29 AM
#4

Hur väl funkar det att släppa facklor mot robotar?

[Jimmy.L]
11/7/12, 9:48 AM
#5

Facklan håller samma tempratur nu mer som flyg/helikoptern har.

[Björn.B]
11/7/12, 1:18 PM
#6

Men luras roboten av det då?

Annons:
[Jimmy.L]
11/7/12, 2:12 PM
#7

Ibland, beror på vilken robot som används.

[Björn.B]
11/7/12, 6:19 PM
#8

Okej.

[julatopp7018]
11/7/12, 7:31 PM
#9

Vissa robotar har förbättras så som inte ska bry sig om facklor/ remsor och radarstörning.

Upp till toppen
Annons: