Annons:
Etikettflygvapnet
Läst 9500 ggr
ElLobo
2012-06-01 14:48

FFVS J 22

FFVS J 22 var ett svenskt stridsflygplan konstruerat av flygingenjör Bo Lundberg, och som användes för jakt och spaning.

J 22Foto: Towpilot. Bild från Wikipedia.

Under andra världskriget var bristen på flygplan i flygvapnet väldigt stor, och flera försök gjordes med köp från andra länder. När några köp lyckade, så avbröts många gånger leveranserna för att planen behövdes i kriget, och Sverige tvingades till andra lösningar.

Saab hade fullt upp med Saab 17 och 18, och andra fick ta vid. Det blev FFVS (Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm) som tog fram det lilla jaktplanet J 22.

Prototypen till FFVS J 22 flög första gången i september 1942 och var världens snabbaste flygplan i förhållande till motorstyrkan.

Serieleveranserna inleddes i oktober 1943, när F 9 på Säve erhöll sina första flygplan från FFVS. De första 113 flygplanen kom att levereras med Twin Wasp-originalmotorer inköpta från Tyskland, som i sin tur tagit dem som krigsbyte i Frankrike.

J 22 tillverkades i två varianter främst avseende beväpning:

  • J 22A beväpnad med 2 × 7,9 mm ksp M/22 och 2 × 13,2 mm automatkanoner M/39A
  • J 22B beväpnades med 4 × 13,2 mm automatkanoner M/39A.

Totalt tillverkades förutom två prototyper 141 st J 22A och 57 st J 22B.

Redan när J 22 beställdes fanns tanken hos flygvapnet att använda flygplanet för spaning men eftersom bristen på jaktflygplan var störst fick den varianten företräde vid tillverkningen.

1944 inleddes ett modifieringsprogram av 21 stycken J 22. Flygplanen utrustades med kamerafästen. '

Prototypflygplanet blev klart i december 1944 och levererades till F 9 för utprovning och tjänstgöring. I januari 1946 överfördes flygplanet till F 3 på Malmslätt för. Det andra modifierade flygplanet levererades i augusti 1945 till F 3.

I och med freden 1945 minskade behovet av spaningsflygplan samtidigt som tillgången på begagnade flygplan från utförsäljningar i Europa var stor. Därför bestämde Flygvapnet i slutet av året att vidare satsningar på S 22 skulle avbrytas. De nio S 22 som hunnits tas i tjänst modifierades tillbaka till J 22.

Två stycken J 22A och sju stycken J 22B modifierades. Skillnaden mellan varianterna var främst beväpning, vikt och maxhastighet.

  • S 22A var beväpnad med 2 × 7,9 mm ksp och 2 × 13,2 mm automatkanoner
  • S 22B var beväpnad med 4 × 13,2 mm automatkanoner

Fakta och länkar:

Wikipedia

Sunnersberg

Avrosys

Annons:
[Björn.B]
2012-06-01 15:03
#1

Finns det några plan idag som används, då tänker ja inte på förvaret utan mer civila som äger och visar upp flygplanet.

ElLobo
2012-06-01 15:09
#2

#1: Menar du J 22 eller rent allmänt?

Vad gäller J 22 så är det detta det enda flygande exemplaret som finns kvar.

[Björn.B]
2012-06-01 15:16
#3

Okej tänkte mer på om det fanns fler av den.

ElLobo
2012-06-01 15:26
#4

#1: Men tänker man rent allmänt så finns det både en del privatägda före detta militärplan och musei-, organisations- eller föreningsägda plan.

Bland annat finns ju Swedish Air Force Historic Flight med alla sina flygplan.

SwAFHF opererar bara flygplan som är civilregistrerade (J 29, AJS 37, SK 60E, Hawker Hunter, Sk 16A, SK 50, SK 61, DH Vampire). Försvarsmakten opererar de militärt registrerade veteranflygplanen (J 32, J 35). Men det är samma personal som flyger och underhåller flygplanen.

ElLobo
2012-06-01 15:49
#5

#1, #2: Röd Kalle på bilden i #0 ägs av Flygvapenmuseum men är placerad hos F 10 kamratförening.

Upp till toppen
Annons: