Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Armén Artilleriet Luftvärnet Marinen Kustartilleriet Flygvapnet Stridsvagnar och pansarfordon Övriga fordon Vapen, minor, robotsystem Bergrum, bunkrar och värn Uniformer och övrig materiel Lumparminnen Moderna konflikter Andra världskriget Första världskriget 1600-1800-talens krigshistoria Krigshistoria före 1600-talet Högvakten/uppvaktning/musikkår m m Evenemang Muséer och resmål Böcker och tidningar, dokument Övrigt OT Om sajten och iFokus
Flygvapnet

FFVS J 22

2012-06-01 14:48 #0 av: ElLobo

FFVS J 22 var ett svenskt stridsflygplan konstruerat av flygingenjör Bo Lundberg, och som användes för jakt och spaning.

J 22Foto: Towpilot. Bild från Wikipedia.

 

Under andra världskriget var bristen på flygplan i flygvapnet väldigt stor, och flera försök gjordes med köp från andra länder. När några köp lyckade, så avbröts många gånger leveranserna för att planen behövdes i kriget, och Sverige tvingades till andra lösningar.

Saab hade fullt upp med Saab 17 och 18, och andra fick ta vid. Det blev FFVS (Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm) som tog fram det lilla jaktplanet J 22.

Prototypen till FFVS J 22 flög första gången i september 1942 och var världens snabbaste flygplan i förhållande till motorstyrkan.

Serieleveranserna inleddes i oktober 1943, när F 9 på Säve erhöll sina första flygplan från FFVS. De första 113 flygplanen kom att levereras med Twin Wasp-originalmotorer inköpta från Tyskland, som i sin tur tagit dem som krigsbyte i Frankrike.

J 22 tillverkades i två varianter främst avseende beväpning:

  • J 22A beväpnad med 2 × 7,9 mm ksp M/22 och 2 × 13,2 mm automatkanoner M/39A
  • J 22B beväpnades med 4 × 13,2 mm automatkanoner M/39A.

Totalt tillverkades förutom två prototyper 141 st J 22A och 57 st J 22B.


Redan när J 22 beställdes fanns tanken hos flygvapnet att använda flygplanet för spaning men eftersom bristen på jaktflygplan var störst fick den varianten företräde vid tillverkningen.

1944 inleddes ett modifieringsprogram av 21 stycken J 22. Flygplanen utrustades med kamerafästen. '

Prototypflygplanet blev klart i december 1944 och levererades till F 9 för utprovning och tjänstgöring. I januari 1946 överfördes flygplanet till F 3 på Malmslätt för. Det andra modifierade flygplanet levererades i augusti 1945 till F 3.

I och med freden 1945 minskade behovet av spaningsflygplan samtidigt som tillgången på begagnade flygplan från utförsäljningar i Europa var stor. Därför bestämde Flygvapnet i slutet av året att vidare satsningar på S 22 skulle avbrytas. De nio S 22 som hunnits tas i tjänst modifierades tillbaka till J 22.

Två stycken J 22A och sju stycken J 22B modifierades. Skillnaden mellan varianterna var främst beväpning, vikt och maxhastighet.

  • S 22A var beväpnad med 2 × 7,9 mm ksp och 2 × 13,2 mm automatkanoner
  • S 22B var beväpnad med 4 × 13,2 mm automatkanoner

 

 

Fakta och länkar:

Wikipedia

Sunnersberg

Avrosys

 

Anmäl
2012-06-01 15:03 #1 av: Björn.B

Finns det några plan idag som används, då tänker ja inte på förvaret utan mer civila som äger och visar upp flygplanet.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-06-01 15:09 #2 av: ElLobo

#1: Menar du J 22 eller rent allmänt?

Vad gäller J 22 så är det detta det enda flygande exemplaret som finns kvar.

 

Anmäl
2012-06-01 15:16 #3 av: Björn.B

Okej tänkte mer på om det fanns fler av den.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-06-01 15:26 #4 av: ElLobo

#1: Men tänker man rent allmänt så finns det både en del privatägda före detta militärplan och musei-, organisations- eller föreningsägda plan.

Bland annat finns ju Swedish Air Force Historic Flight med alla sina flygplan.

SwAFHF opererar bara flygplan som är civilregistrerade (J 29, AJS 37, SK 60E, Hawker Hunter, Sk 16A, SK 50, SK 61, DH Vampire). Försvarsmakten opererar de militärt registrerade veteranflygplanen (J 32, J 35). Men det är samma personal som flyger och underhåller flygplanen.

 

Anmäl
2012-06-01 15:49 #5 av: ElLobo

#1, #2: Röd Kalle på bilden i #0 ägs av Flygvapenmuseum men är placerad hos F 10 kamratförening.

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.