Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Armén Artilleriet Luftvärnet Marinen Kustartilleriet Flygvapnet Stridsvagnar och pansarfordon Övriga fordon Vapen, minor, robotsystem Bergrum, bunkrar och värn Uniformer och övrig materiel Lumparminnen Moderna konflikter Andra världskriget Första världskriget 1600-1800-talens krigshistoria Krigshistoria före 1600-talet Högvakten/uppvaktning/musikkår m m Evenemang Muséer och resmål Böcker och tidningar, dokument Övrigt OT Om sajten och iFokus
Stridsvagnar och pansarfordon

Stridsvagn 103

2012-05-10 11:45 #0 av: Jimmy.L

Stridsvagn 103 som även blev för kallad Stridsvagn S, är en svenskbyggd stridsvagn som byggdes i slutet av 1950-talet och början på 1960-talet.

I mitten av 50-talet kom man att fundra på att ersätta  dom brittisktillverkade Centurionvagnarna man hade i försvaret. Några förslag togs fram men dom ansågs vara för dyra, och då togs det fram en lösning på en vagn utan något torn. Man kom att sätta dit en kanonkaliber på 105 mm och vagnen fick namnet Stridsvagn 103. Namnet var för att den var den tredje stridsvagnen i svenska försvaret med en kanon över 10 cm.

Mellan år 1967 och år 1971 levererades 290 stycken Stridsvagn 103 till försvaret och Stridsvagn 103 var byggd för svenska förhållanden och hade inget torn, vilket gav en låg profil och i strid gav det nog endel fördel att va så låg.. Kanonen var fast i chassiet vilket gjorde att hela fordonet fick vridas för att rikta kanonen i sidled. Vagnen kunde med hjälp av hydraulik dumpas för att rikta kanonen i höjdled.

Den kom i olika serier som 103 A, B, C och D.

Samtliga vagnar byggdes om till C-utförande under året 1986 och dom fick laseravståndsmätare, men även extra skydd i form av 22 liters bränsledunkar på sidorna. Motorena byttes även dom ut till starkare diselmotorer. Även automatladdning som gav den högre eldhastighet, ca 1 skott var 3 sek.

Discovery utsåg 103C till den 6:e bästa stridsvagnen genom tiderna.

 

Fakta:

Besättning: 3 man 3 vagnchef, förare och skytt.

Beväpning: 105 mm L/62 räfflad kanon samt tre ksp och rökgranater. Kanonen har två helautomatiska magasin, ett med 20 och ett med 25 skott.

Vikt:103 B-serien: 39,7 ton, 103 C- serien: 42,5 ton.

 

Anmäl
2012-05-11 12:48 #1 av: ElLobo

En mycket bra stridsvagn, men som sagt, nackdelen var att hela vagnen måste vridas för att rikta i sidled. Det var väl därför den många gånger fick negativ kritik.

 

 

Anmäl
2012-05-11 13:01 #2 av: Jimmy.L

Ja det är väl nästan det ända felet med denna stridsvagn. Att Discovery sätte den på 6:e plats som den bästa stridsvagnen är för mig lite förvånande. Den kan ju knappast vara bra i strid i städer.

Anmäl
2012-05-12 20:15 #3 av: Jimmy.L

Utanför Arme museumet

Anmäl
2012-05-12 20:15 #4 av: Jimmy.L

Arsenalen

Anmäl
2012-05-13 09:34 #5 av: Jimmy.L

Bild till på den utanför arme museumet.

Anmäl
2012-05-17 10:12 #6 av: suddis

Strv 103 fick ju lite kritik från insidan.men med rätt utbildad personal,så hade den sina fördelar iaf.storleken och den tornlösa vagnen kunde man lätt gömma sig i bakhåll och det sluttande frampartiet gjorde svårt att få in en träff. 103 var inte nog inte lämpad för strid i bebyggelse.

Strv 103 och Pbv 302 under anfall.

Anmäl
2012-05-17 10:17 #7 av: Jimmy.L

Ja den kan inte ha varit lätt att se i skogen, mins när jag var liten hade dom en större övning i min kommun då stötte vi på denna vagn i skogen, vi såg den inte förs vi var sådär 10m från den.

Anmäl
2012-05-18 15:48 #8 av: julatopp7018

Sitter det någon hydralik i botten så det går att höja sänka den?

Medarbetare på Militärhistoria

Anmäl
2012-05-27 12:39 #9 av: ElLobo

.

Anmäl
2012-06-01 15:15 #10 av: Björn.B

Lite rolig teknik för att få den att åka över sjöar.

Borde man inte satsa på sådanna här stridsvagnar just på den låga hållningen?

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-29 13:12 #11 av: Jimmy.L

Mer bilder

Anmäl
2012-07-29 18:37 #12 av: denstore

Om jag inte minns fel så var hydraliken placerad ganska sårbart innanför bärhjulen, vilket hade gjort den till ganska sårbar för flankerande eld.
Dessutom kunde den inte skjuta under gång, vilket är en rätt rejäl nackdel. Jag skulle vilja påstå att Discoverys placering baserar sig på tveksam fakta, och ganska mycket roligt och annorlunda utseende.

Anmäl
2012-07-30 07:52 #13 av: Jimmy.L

#12 Du har nog en poäng där läser man på denna sida nämner man flera brister. Jag blir väldigt förvånad att den hade så många brister som man tar upp i länken.

Anmäl
2012-07-30 09:58 #14 av: Björn.B

På länken som Jimmy.L skriver man mängder med brister vagnen har. Blir förvånad att den hade så stora brister om det stämmer i länken tex

  • Vid besök på den tyska pansarskolan i Münster 1976 visade tyskarna motorbyte på Leopardstridsvagnen. Vi klockade tiden från det vagnen stannade till den körde därifrån med en annan motor. Tiden var 7 minuter. En jämförelse med strv 103 visar på flera timmar för samma åtgärd.
  • För strv 103 räckte drivmedlen vid full stridsverksamhet endast något mer än en halv dag. Det blev nödvändigt att planera striden så att uppehåll kunde göras i striden mitt på dagen, drivmedel framföras och tankning verkställas ofta ute i delvis öppen terräng.

Det är ju väldigt allvarliga brister som skrivs på länken. Borde man inte ha fixat eller bytt till andra vagnar när det var sådanna här stora brister?

Skärgårdskocken.

Anmäl
2012-07-30 10:54 #15 av: Jimmy.L

Man hade väl inte mycket till val, fanns endel vagnar man tittade på men var för dyra.

Anmäl
2013-08-19 13:22 #16 av: ludden

Fast den tycks ha så många brister så var det en väldigt unik stridsvagn. Vi lär nog aldrig få se liknande stridsvagnar.

Bojkotta Lika Villkor som sysslar med härskarteknik.

Anmäl
2013-08-19 16:44 #17 av: Jimmy.L

Torn stridsvagnar är nog att föredra.

Anmäl
2013-08-22 00:00 #18 av: Zepp

Den är ingen egentlig stridsvagn utan en pansarvärnskanonvagn.. dvs den lämpar sig främst för försvar.

Torn krävs vid anfall.

På den tiden så krävde alla stridsvagnar att man stod still för att skjuta.

Det krävs ett stabiliserande gyrosysten för att skjuta under gång.. det hade nog inte varit helt omöjligt att sätta dit?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-01-30 13:23 #19 av: ludden

Vapenverkan mot Stridsvagn 103 .

Bojkotta Lika Villkor som sysslar med härskarteknik.

Anmäl
2014-01-30 14:26 #20 av: Jimmy.L

Den videon på olika tester av pansarskyddet är verkligen intressant att se.

Anmäl
2014-01-30 19:33 #21 av: Göteborgaren

Intressant prov av stridsvagnen man skjuter med nästan allt man har.

Anmäl
2014-02-05 20:00 #22 av: julatopp7018

Såg videon för några dagar sen, finns det liknande tester för vagn 122?

Medarbetare på Militärhistoria

Anmäl
2014-02-06 16:09 #23 av: Björn.B

Otroligt vad den klarar av.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2014-02-06 17:56 #24 av: Göteborgaren

22 Skulle bli för dyrt att göra dessa tester idag.

Anmäl
2014-02-07 12:34 #25 av: starhawk

En annan unik detalj var att S-vagnen kunde skötas effektivt av endast en man, både skytten och tankchefen hade ett T-format reglage att köra vagnen med och även knappar för att ladda kanonen och avfyra den, laddaren (som egentligen inte laddade kanonen eftersom S hade automatladdare) hade ett enklare reglage som han endast kunde köra vagnen med.

Givetvis var den inget vidare i stadsstrid men det är en egenskap den delar med i stort sett samtliga stridsvagnar, stadsmiljö är något som stridsvagnar är sällsynt dåligt anpassade för.

Att den inte skulle lämpa sig för anfall för att den hade fast torn är ett konstigt sätt att resonera, åtskilliga vagnar med fast torn har använts i anfallsstrid och fungerat utmärkt i den rollen. Vid försvarsstrid är däremot ett torn bra att ha eftersom stridsvagnen måste vända rumpan mot fienden när den byter försvarslinje, dom två undantagen är S som har en "reservförare" bakåt och andra världskrigsvagnen Archer som hade kanonen fast monterad bakåt

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning  Läderslöjd och Snickeri iFokus

Anmäl
2014-02-07 15:00 #26 av: ludden

Bra skydd förbesättningen om inte annat det bevisar videon.

Bojkotta Lika Villkor som sysslar med härskarteknik.

Anmäl
2014-03-26 18:45 #27 av: Jimmy.L

Intressant historia om vagnen

http://www.ointres.se/strv_103.htm

Anmäl
2014-03-26 20:47 #28 av: Göteborgaren

#27 Många historier om denna stridsvagn det var en bra sida med mycket fakta.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.