Annons:
Etikettstridsvagnar-pansarfordon
Läst 21558 ggr
ElLobo
5/6/12, 2:15 PM

Terrängbil m/42 KP

Terrängbil m/42 var ett standardterrängfordon som utrustades med både Volvo- och Scaniakarosser. Fordonet togs fram för att infanteriet skulle kunna transporteras splitterskyddat.

KP-bil

Terrängbil m/42 kallades även KP-bil, och benämningen KP står för Karosseri Pansar. Både Volvo och Scania-Vabis tillverkade KP-bilar genom att ett bepansrat personaltransportfordon försågs med en pansarkaross. Fordonen kom att kallas VKP (Volvo) eller SKP (Scania).

Leveranserna skedde från 1944 och framåt. Det var en ordinarie 3- tons terränglastbil med 4-hjulsdrift som kläddes på med pansarplåt i olika tjocklekar mellan 8 – 20 mm, det tjockaste i fronten. Utvändigt var de två typerna mycket lika, det som gick att skilja åt var att Scanias version var försedd med ett spel på vänster sida som gjorde att den gick att bärga framåt eller bakåt, medan Volvo hade på höger sida en fast vinsch som endast medgav bärgning framåt.

Det byggdes omkring 350 KP-bilar, och enligt Scanias muséum var 262 av dem SKP.

1956 beväpnades bilarna med en dubbelkulspruta m/1936. Elddopet för KP-bilarna var under svensk FN-tjänst i Kongo 1961, där endast SKP-bilar användes. De utrustades med ett specialtillverkat torn till skydd för kulspruteskytten. KP-bilarna blev så populära bland övriga nationers FN-bataljoner att de vägrade fortsätta sin tjänstgöring om inte de också försågs med KP-bilar.

15? st Scania har sålts till FN vid insatsen i Kongo, och dessa kvarlämnas, används lokalt ett par år av de infödda inann de skrotas av brist på reservdelar och för att de helt enkelt är utslitna med i flera fall 10000 mil på dåliga vägar, i terräng och några är dessutom sönderskjutna.

1964 civilregistreras 64 stycken SKP och tilldelas länspolisen i vissa län som kuppfordon. Dessa återtas av försvaret 1980 och får då helt nya registreringsnummer.

Från 1963 utrustades P 18 på Gotland med KP-bilar. Under första halvan av 1980-talet förnyades de gotländska KP-bilarna. Ett tak svetsades fast ovanpå manskapsdelen för att förstärka skyddet mot splitter och beskjutning. En stor dörr baktill på fordonet förenklade ut- och ingången. Tre mindre luckor på sidorna gjorde det möjligt att skjuta med handeldvapen inifrån vagnen. Den främre av de två takluckorna utrustades med en kulsprutering och kulspruta 58, medan den bakre möjliggjorde eld från granatgevär.

Samtliga Volvo-bilar skrotades runt 1970, bristande kvalité i koppling, motor och växellåda var skälet. Scania-bilarna behölls däremot.

Fakta SKP

Tillverkare Scania-Vabis

Besättning 3 + 7 passagerare

Längd 6,90 m

Bredd 2,30 m

Höjd 2,90 m

Tjänstevikt 6200 kg

Lastar 2300 kg

Skydd 8-20 mm pansar

Primär beväpning 2 st 7.62mm Ksp 58

Sekundär beväpning 6 st rökkastare

Motor Scania 402/1, 4-cylindrig bensin, 115 hk/2300 rpm

Tankvolym 115 liter

Hastighet på väg 70 km/tim

Hastighet i terräng med 4-hjulsdrift 35 km/tim

Fakta VKP

Tillverkare Volvo

Besättning 2 + två pskgrupp om 8 man

Längd 6,85 m

Bredd 2,33 m

Höjd 2,80 m

Tjänstevikt 6460 kg

Lastar 2040 kg

Skydd 8-20 mm pansar

Primär beväpning 2 st 8 mm Ksp m/36

Motor Volvo FET, 6-cylindrig bensin, 105 hk/2500 rpm

Växellåda Volvo D-8

Tankvolym 120 liter

Hastighet på väg 70 km/h

Hastighet i terräng med 4-hjulsdrift 35 km/h

Länkar:

Wikipedia

Armémuséum

Gotlands Försvarsmuseum

Föreningen P 5

Skalman.nu Forum

Annons:
[Jimmy.L]
5/6/12, 7:10 PM
#1

Intresant artikel, står en på Utö pansarskjutfält den kollade man in ett antal gånger när man var där. Kul att läsa mer om den.

ElLobo
5/6/12, 7:25 PM
#2

Ja, de är riktigt mäktiga egentligen. Man kan förstå att de satte sig i respekt under FN-tjänstgöringen.

[Jimmy.L]
5/6/12, 7:29 PM
#3

Ja när den rullade på vägarna under sin FN-tjänst fick den nog många att flytta på sig. Tror det även står en vid armemuseumet i sthlm som är FN-målad.

ElLobo
5/6/12, 7:43 PM
#4

Kanske det gör det, allting flyttas så snabbt numera så man är aldrig säker på var något finns, men i länken till Armémuséum ovan finns en bild och till den KP-bilen står det att den "kommer närmast från I 1 där den använts av K 1 för kuppförsvarsändamål. Den togs ur bruk tidigt 1990-tal."

Jag vet att det för några år sedan fanns en vitmålad KP-bil inne på Livgardet. Kanske att det var utanför mässen …

[Jimmy.L]
5/6/12, 7:52 PM
#5

julatopp7018 Har en bild på den vid armemuseumet, fast den var inte vitmålad. Ska svänga förbi armemuseumet till helgen och ta en bild på den.

ElLobo
5/6/12, 8:07 PM
#6

Det låter bra.

Annons:
erihan
5/7/12, 4:20 PM
#7

Det står en på Kviberg överskottslager i Göteborg också!

suddis
5/9/12, 2:00 PM
#8

Intressant att läsa om KP-bilen.Glad

Den fyllde väl sin funktion när tiden begav sig.

ElLobo
5/9/12, 4:46 PM
#9

De gjorde säket nytta i försvaret. De fanns ju i aktiv tjänst från 1944 och ända in på 90-talet.

JanGBG
5/10/12, 10:49 AM
#10

Rynkar på näsan

Dom var kalla på vinter vill jag lova, som eldledare Art. åkte jag med infanteristern under en manöver på 1960-talet.

Konstigt att dom blev så populära i FN.s tjänst, med alla Franska, och Engelska pansarbilar som fanns och var modernare då?

Finns det någon pansar expert som kan förklara detta?

ElLobo
5/10/12, 10:56 AM
#11

#10: Jag tror att en anledning var att Sverige då hade ett överskott av KP-bilar varför dessa relativt omgående kunde sättas in i FN-tjänst. Och väl där så gjorde erfarenheterna med KP-bilarna och respekten för dem att fler länder och fler konfliktområden ville ha fordonen.

JanGBG
5/10/12, 11:09 AM
#12

Glad

Det var en bra och logisk förklaring.

Tack

[Jimmy.L]
5/12/12, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Lovade bild på dom på arme museumet i sthlm o här kommer dom.

Annons:
[Jimmy.L]
5/12/12, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Den vitmålade, jag gissar att denna är målad vit.

[Jimmy.L]
5/12/12, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Lite från sidan.

ElLobo
5/27/12, 12:36 PM
#16

.

ElLobo
5/27/12, 12:36 PM
#17

.

[ludden]
12/9/14, 12:13 PM
#18

En svensk klassiker.

[Söderort]
12/9/14, 6:06 PM
#19

KP bilen har min far kört en gång i tiden.

[Carpinus]1
2/9/18, 7:01 PM
#20

Känner man att man skulle vilja få företräde vid filbyten, i gatukorsningar och liknande på ett enkelt sätt så kan en idé vara att köpa den vägregistrerade  SKP-42 som råkar vara till salu.

Det krävs ett godkännande från SÄPO - ja, och så 366.000 som är priset då, men sedan är det bara att tuta och köra.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/saljer-pansarbil-pa-blocket-sveriges-enda/

Annons:
[Jimmy.L]
2/9/18, 7:34 PM
#21

#20 Vill minnas den varit ute till försäljning länge nu och det är sänkt pris.

KimE
2/10/18, 7:23 AM
#22

Ser ut som de där påsvetsade IS pickuperna.

Upp till toppen
Annons: