Annons:
Etikettstridsvagnar-pansarfordon
Läst 8540 ggr
[Jimmy.L]
2012-04-11 13:55

Pansarbil fm/29

Sverige började utveckla sin pansarbilstaktik under 1927. Man fick ett bidrag på 10.000kr för att utvekla pansarbilar. Från början var tanken att det skulle köpas in ”riktiga” pansarbilar, men man hittade inte lämplig utländska pansarbilar. Då beslöts det istället att utveckla och tillverka en pansarbil i Sverige.

Kraven för den nya pansarbilen var att den skulle ha en viss terrängframkomlighet. Artilleridepartementets konstruktionsavdelning vid KAF fick uppgiften att skissa på en pansarbilschassi och under året 1930 fanns ritningen äntligen klar.

I början av sommaren 1931 stod pansarbilschassiet klart hos tillverkaren Landsverk.  Man tog även fram en ritning även på en pansrad överbyggnad. Den bestod av nitade plåtar i tjocklek 4 och 6 mm från AB Bofors som lutade för att ge bättre skydd. Även hjulen skyddades av pansarplåt. 

Pansarbilen, fick även namnet Pansarbil fm/29  gjordes klar vid Oskarshamns varv under 1932. Den sändes sedan till K1 i Stockholm. Där den skulle finnas till hands. Två reservhjul placerade på var sida om bilen i hjulhus mellan fram och bakaxeln på bilen som ett extra skydd för besättningen.

På grund att den kostade 50.000kr st att tillverka var den alldeles för dyr att serie tillverka under den här tiden, och det blev inte fler än denna. Den blev även snabbt föråldrad och inte lämpad att ha inom försvaret.

  • Besättning 4-5 man.
  • Vikt 7.5 ton.
  • Hastighet 60 km/h.
  • Kanon 1 st 37 mm marinkanon m/1898 B.
  • Kulsprutor 2 st vattenkylda 6,5 mm kulsprutor m/14-29.
  • I tjänst mellan 1930-1945
  • Antal byggda 1st.

Bak på pansarbilen.

Annons:
[Jimmy.L]
2012-07-29 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fronten.

[Björn.B]
2012-07-30 12:40
#2

Grabben undrade om tillverkaren var berusad när dom skissade på denna bil Skrattande

Upp till toppen
Annons: